Det digitala textiltryckeriet Tobex i Borås har under sina 15 år blivit ett av Sveriges mest kompetenta tryckerier på textilsidan. Nu börjar marknaden röra på sig, men konkurrensen hårdnar.
Marknaden för digitalt textilprint har inte lyft med någon raketfart, de stora traditionella textiltryckerier som fortfarande är aktiva har antingen inte gått in på området eller bara gjort modesta satsningar. Men de båda delägarna Torbjörn Johansson och Eva Théen-Johansson ser ändå stor potential och identifierar flera tillväxtområden, som mode och inredning.
– Samtidigt märker vi att vi får större konkurrens från utlandet, säger Eva Théen-Johansson. I Sverige ser vi konkurrens främst inom områden som sign- och promotion-produkter. På kortare serier kommer konkurrensen från Baltikum och på modesidan från Nederländerna och England.
– Visst känner vi av konkurrensen, men våra kvalitetskrav är högt ställda. Det visar inte minst det silver vi vann på senaste Fespa Awards i Köln i maj för tryck till plagg av modedesignern Ida Sjöstedt. Många mindre svenska företag skulle inte ha möjlighet att få digitalt tryckta textiler om vi inte fanns.
Bredden en strategi
Bland de europeiska digitala textiltryckerierna bygger man ofta ett flöde kring en eller ett litet antal snarlika produkter. I Italien finns det till exempel tryckerier som bara printar scarfar och sjalar. På Tobex satsade man redan från starten på bredd och kunskap.
– Vi har byggt upp en unik kompetens i huset som gör att vi kan arbeta på flera sätt för att få fram de färger och resultat som våra kunder önskar, säger Eva Théen-Johansson. Vi har erfarenhet från den traditionella textilindustrin och vi har arbetat med digitaltryck i 15 år.
På Tobex har man valt att arbeta med tre tekniker; pigment-, dispersions- (direkt och sublimering) och reaktivtryck. Det gör att man kan trycka på många olika material. Med en egen materialuppsättning, från bomull till polyester, och kunskap om dessa material är man redo för de flesta uppdrag.
Tobex var något av en pionjär på pigmentfärger när man införde dessa i verksamheten år 2000. Pigmentbläck kan användas på en rad olika material och har därmed inte samma begränsningar som till exempel dispersions- eller reaktivtryck. Men många var skeptiska.
– Alla maskinleverantörer vi talade med menade att det inte gick att köra pigmentbläck i de maskiner vi då hade, men efter flera tester så lyckades vi, säger Torbjörn Johansson.
Förra året fick Tobex också tillgång till reaktivt bläck i och med köpet av Bergh Fabrics i Karlstad. Det gör att man nu också kan producera på naturmaterial och leverera produkter som har de bästa tvättäktheterna.
– Bredden i maskinparken gör att vi kan jobba med tre områden – sign, inredning och mode, berättar Eva Théen-Johansson. Många tryckerier anlitar oss för att producera flaggor, vepor och liknande. Det är en rätt enkel produktion med få material och enklare efterbehandling. Således blir även ledtiderna korta.
– På inredningssidan arbetar vi en hel del med inredningsarkitekter som har olika projekt där man behöver brandklassade material till sina miljöer. Det tredje området är mode och här har vi flera samarbeten med skolor som Textilhögskolan i Borås, Beckmans och HDK.
Snabbt & individuellt
På maskinsidan handlar utvecklingen inom digitalt textilprint om att ta fram snabbare maskiner som kan öka produktionstakten. De första dedikerade textilprintrarna var ytterst blygsamma i sin utskriftshastighet och man fick vara nöjd med ett par meter i timmen. Utvecklingen har dock tagit fart de senaste åren och det finns idag utrustning som på allvar kan konkurrera med traditionellt rotationstryck.
På kundsidan ser vi ett allt större behov av att profilera och individualisera produkter. Det kan vara allt från inredning till kläder.
– Vi har haft kunder som specialdesignar plagg till kändisar som endast ska användas vid ett tillfälle, säger Eva Théen-Johansson. För tillfället producerar vi för Stockholms Stadsteater och deras kommande uppsättning av musikalen Cabaret. Det hade varit omöjligt att få fram utan digital teknik.
– Vi har främst satsat på inredning och mode, som brandklassade material till hotell. Vi har flera hotell där man vill varumärkesprofilera sig med t ex specialdesignade kuddar, textilier och sänggavlar. Vi ser en stor potential i detta, men många projekt går långsamt framåt. Inom mode handlar det dels om mindre serier, som vårt samarbete med Ida Sjöstedt, eller prover för kommande serietillverkning.
Produktion med kompromisser
Att arbeta med digitalt textilprint är att ständigt kompromissa. Ett snävt utbud av material och bläck är i dagsläget två faktorer som begränsar möjligheterna. Sedan finns det rent produktionstekniska utmaningar, en stor del i själva tryckningen.
– Man ska komma ihåg att textil aldrig är så rent och fint som papper, PVC, plast eller folie, säger Torbjörn Johansson. Det finns alltid föroreningar i textilmaterial och det är förödande för produktionen om det kommer ludd i skrivhuvudena.
– Många kunder tror att om de skickar en fil med ett visst mått så blir resultatet detsamma på tyg. Men vi kan aldrig garantera detta mått i slutändan. Trycker du på papper är måtten väldigt nära originalet. På textil kan det skilja sig, eftersom textil är ett flexibelt material som dessutom påverkas under utskriften och vid efterföljande behandlingar.
Välja färg
Men den största utmaningen för många digitala textiltryckare är ändå att välja rätt färg utifrån det material du ska printa på. Fibersorten, användningsområde och de äktheter som kunden kräver som avgör.
– Med pigment går det att köra på alla material. Det är en allroundfärg som aldrig är riktigt bra på allt, men heller aldrig riktigt dålig på något material. Men med våra tre tekniker är vi väl rustade för att ge kunderna det de vill ha, avslutar Torbjörn Johansson.