Innehållsrikt och internationellt Scanpack

PUBLICERAD: 8 september 2015
UPPDATERAD: 14 november

Nästan hälften av årets Scanpack-utställare är internationella, från bland annat USA, Turkiet, Japan, Taiwan och Jordanien. Totalt är 31 länder representerade på årets mässa – 220 av de ungefärliga 500 utställarna är internationella. Alla mässhallar på Svenska Mässan i Göteborg har hyrts ut.

– Vi har fullbokat till sista kvadratcentimetern, bekräftar Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Fokus för mässan hamnar på de senaste nyheterna och innovationerna inom förpackningsteknik, design, material och maskiner.

– Jag vågar lova att årets mässa är den mest innehållsrika någonsin. Här finns designers med lysande idéer, spännande workshops och tidernas bästa seminarieprogram, säger Anna-Lena Friberg.

I år läggs också fokus på Save Food, som har skandinavisk premiär och har fått en egen avdelning på Scanpack. Initiativet kommer från Interpack i Düsseldorf, i samarbete med FAO, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, och UNEP, FN:s miljöprogram.

”Det samlade matsvinnet skulle kunna föda världens hungrande befolkning tre gånger om. Bättre förpackningar, som ökar hållbarheten och hämmar de processer som gör att livsmedel bryts ned, ökar förutsättningarna att minska svinnet. Med längre hållbarhet förenklas logistiken och därmed förutsättningarna att nå fram med livsmedel till svältande människor runt om i världen.” skriver Scanpack.

– Vi är oerhört glada för att kunna ta upp en hållbarhetsfråga, som i högsta grad handlar om mänsklighetens överlevnad, säger Anna-Lena Friberg. Det här är en fråga som berör alla, från global till lokal nivå.

Porträtt på Anna Lena Friberg och Pernilla Sandberg vid Scanpack mässan.
Porträtt på Anna Lena Friberg och Pernilla Sandberg vid Scanpack mässan.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm