3d-print blir eget affärsområde hos HP

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 14 november

hp_multi_jet_fusion

Det är nu två månader tills Hewlett Packard, HP, delar på sig och blir två enheter. Server- och tjänsteföretaget företagsnamnet Hewlett Packard Enterprise, medan pc- och den grafiska divisionen blir HP Inc. I samband med dessa genomgripande förändringar blir det också mer fokus på 3d-printning.

HPs första 3d-printer släpps nästa år och i god tid utser företaget nu Steve Nigro, chef för HPs grafiska affärsområde till ny chef för affärsområdet 3d-print.

Enligt ett internt mejl från Dion Weisler, chef för HPs pc- och grafiska område, är 3d-printning ett nyckelområde för innovation och tillväxt.

HPs Multi Jet Fusion-teknik bygger på företagets teknik inom inkjetsegmentet och ska enligt företaget vara upp till tio gånger så snabb som liknande industriella lösningar.

Produktionstekniken bakom Multi Jet Fusion bygger på att pulvermaterial läggs ut i lager i en byggkammare. Därefter ”printar” ett skrivhuvud en härdningsagent selektivt över de områden som ska härdas. Denna teknik känner vi till sedan tidigare. Men nu sker det intressanta, för HP kan även printa en detaljeringsagent (detailing agent) selektivt på områden i ett lager, vilket antingen förstärker härdningen eller försvagar den.

Resultatet, menar HP, är att man kan förbättra ytjämnheten, alternativt förstärka och förbättra kanter på en komponent. Med HPs utbredda verksamhet i 2d-printvärlden går det självklart att få sin produktion i fyrfärg (CMYK). Varje lager härdas med termisk energi.

Enligt företaget ska tekniken ge en upplösning på ner till 21 mikron, mycket på grund av att företagets skrivhuvud kan ”printa” 30 miljoner droppar per sekund per tum pulvermaterial.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte