Bong repar sig

PUBLICERAD: 28 september 2015
UPPDATERAD: 14 november

ColdSeal_Self-adhesive_Corrugated

Kuverttillverkaren Bong har strukturerat om i organisationen, och det har enligt företaget medfört en tuff period. Nu säger de dock att de är på banan igen. De vann guld i årets Svenska Designpriset för sin kampanj ”En kuverthistoria på liv och död”, och lanserat en ny produkt som de menar är revolutionerande.

– Hela branschen har gått igenom en svår period, berättar Henrik Wahlgren, senior ekonomichef på Bong. Det är helt naturligt att vi människor använder färre kuvert när samhället blir mer digitaliserat. Nu har vi strukturerat om i företaget och står mer lämpade för framtiden. Vi människor kommer fortfarande att vilja skicka fysiska saker till varandra. Samtidigt växer e-handeln och behöver smarta och miljövänliga förpackningslösningar från oss. Därav att vi även börjat producera presentpåsar och kassar samt en mängd nya förpackningsmaterial i egen regi.

Coldseal heter ett av de nya förpackningsmaterialen Bong tagit fram, som de kommer att visa på Scanpack. Det är ett självhäftande wellpapp, som företaget menar kan ersätter den traditionella kartongen. Eazip är en annan produkt som lanserats hos Bong – ett nytt slags kuvert.

– Med Eazip sprättar man upp kuvertet på baksidan istället för längst upp, förklarar Henrik Wahlgren. Genom att trycka sitt budskap på insidan av kuvertet vecklar man ut det till en A4-sida. Smart, mer miljövänligt och man sparar pengar på att slippa trycka en inlaga.

Eazip_1

Eazip_2

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom