Kuverttillverkaren Bong har strukturerat om i organisationen, och det har enligt företaget medfört en tuff period. Nu säger de dock att de är på banan igen. De vann guld i årets Svenska Designpriset för sin kampanj ”En kuverthistoria på liv och död”, och lanserat en ny produkt som de menar är revolutionerande.
– Hela branschen har gått igenom en svår period, berättar Henrik Wahlgren, senior ekonomichef på Bong. Det är helt naturligt att vi människor använder färre kuvert när samhället blir mer digitaliserat. Nu har vi strukturerat om i företaget och står mer lämpade för framtiden. Vi människor kommer fortfarande att vilja skicka fysiska saker till varandra. Samtidigt växer e-handeln och behöver smarta och miljövänliga förpackningslösningar från oss. Därav att vi även börjat producera presentpåsar och kassar samt en mängd nya förpackningsmaterial i egen regi.
Coldseal heter ett av de nya förpackningsmaterialen Bong tagit fram, som de kommer att visa på Scanpack. Det är ett självhäftande wellpapp, som företaget menar kan ersätter den traditionella kartongen. Eazip är en annan produkt som lanserats hos Bong – ett nytt slags kuvert.
– Med Eazip sprättar man upp kuvertet på baksidan istället för längst upp, förklarar Henrik Wahlgren. Genom att trycka sitt budskap på insidan av kuvertet vecklar man ut det till en A4-sida. Smart, mer miljövänligt och man sparar pengar på att slippa trycka en inlaga.