Bong repar sig

PUBLICERAD: 28 september 2015
UPPDATERAD: 14 november

ColdSeal_Self-adhesive_Corrugated

Kuverttillverkaren Bong har strukturerat om i organisationen, och det har enligt företaget medfört en tuff period. Nu säger de dock att de är på banan igen. De vann guld i årets Svenska Designpriset för sin kampanj ”En kuverthistoria på liv och död”, och lanserat en ny produkt som de menar är revolutionerande.

– Hela branschen har gått igenom en svår period, berättar Henrik Wahlgren, senior ekonomichef på Bong. Det är helt naturligt att vi människor använder färre kuvert när samhället blir mer digitaliserat. Nu har vi strukturerat om i företaget och står mer lämpade för framtiden. Vi människor kommer fortfarande att vilja skicka fysiska saker till varandra. Samtidigt växer e-handeln och behöver smarta och miljövänliga förpackningslösningar från oss. Därav att vi även börjat producera presentpåsar och kassar samt en mängd nya förpackningsmaterial i egen regi.

Coldseal heter ett av de nya förpackningsmaterialen Bong tagit fram, som de kommer att visa på Scanpack. Det är ett självhäftande wellpapp, som företaget menar kan ersätter den traditionella kartongen. Eazip är en annan produkt som lanserats hos Bong – ett nytt slags kuvert.

– Med Eazip sprättar man upp kuvertet på baksidan istället för längst upp, förklarar Henrik Wahlgren. Genom att trycka sitt budskap på insidan av kuvertet vecklar man ut det till en A4-sida. Smart, mer miljövänligt och man sparar pengar på att slippa trycka en inlaga.

Eazip_1

Eazip_2

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte