Grafiska Företagen om mediemarknadens utveckling

PUBLICERAD: 13 oktober 2015
UPPDATERAD: 14 november

Grafiska Företagen har skickat in en skrivelse till medieutredningen för att förmedla sin syn på mediemarknadens utmaningar. De skriver att de välkomnar en ny mediepolitisk utredning och förutsätter att utredningen fokuserar både på tryckta och digitala medier.

”Grafiska Företagens utgångspunkt är att både tryckta och digitala medier har en viktig roll att fylla i samhället, i dag och i framtiden,” skriver Grafiska Företagen angående mediemarknadens förändring på grund av digitaliseringen. ”Bland annat för att tryckta kanaler fortfarande är nödvändiga för att nå alla medborgare. Det tryckta ordet har således en nyckelroll att spela för att bevara och utveckla demokratin, men är också viktig för utbildningsväsendet, kultur och marknaden.”

Med skrivelsen vill de lyfta behovet av åtgärder som är nödvändiga för att mediemarknadens ska utvecklas i rätt riktning.

”Vi ser att politiken kan bidra till att skapa möjligheter, och kommer under utredningens gång att återkomma med mer konkreta förslag på lösningar,” skriver de.

 

Läs vidare

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Fem sätt AI förvandlar tryckproduktionen på

AI kommer förändra grafisk tryckproduktion. Sander Sondaal, chef på Commercial Print Sales på Ricoh Graphic Communications, listar fem sätt på hur det kommer att ske.
FotoJet-(52)

Efter nerskärningarna: Billes tryckeri anställer och investerar

Billes tryckeri som är en av landet största tryckerier ökar i omsättning men tappar i vinst. Men 2024 har börjat bra och företaget ska både anställa och investera i nya maskiner.
Billes

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1