Grafiska Företagen har skickat in en skrivelse till medieutredningen för att förmedla sin syn på mediemarknadens utmaningar. De skriver att de välkomnar en ny mediepolitisk utredning och förutsätter att utredningen fokuserar både på tryckta och digitala medier.
”Grafiska Företagens utgångspunkt är att både tryckta och digitala medier har en viktig roll att fylla i samhället, i dag och i framtiden,” skriver Grafiska Företagen angående mediemarknadens förändring på grund av digitaliseringen. ”Bland annat för att tryckta kanaler fortfarande är nödvändiga för att nå alla medborgare. Det tryckta ordet har således en nyckelroll att spela för att bevara och utveckla demokratin, men är också viktig för utbildningsväsendet, kultur och marknaden.”
Med skrivelsen vill de lyfta behovet av åtgärder som är nödvändiga för att mediemarknadens ska utvecklas i rätt riktning.
”Vi ser att politiken kan bidra till att skapa möjligheter, och kommer under utredningens gång att återkomma med mer konkreta förslag på lösningar,” skriver de.