Kartongbolagets nästa steg

PUBLICERAD: 16 oktober 2015
UPPDATERAD: 14 november
Pressmeddelande-Tredje-generationens-ägare-tar-Kartongbolaget-in-i-dig
Johan Gustafsson och Jan-Olof Jungersten – Visutech, Joakim Johansson och Peter Hauggaard – Kartongbolaget

Kartongbolaget tar med tredje generationens ägare nästa steg i digital offsetproduktion för förpackning. Företaget har investerat i en HP Indigo 30 000 med vatten- och UV-lack online.

– Vi tar nu ett riktigt stort, och för oss nytt kliv in i den digitala offsetproduktionen av alla typer av förpackningar, menar Joakim Johansson, vd och företagets tredje generations ägare. Allt vi gör är med total koncentration och fullt fokus på våra kunder och deras lönsamhet. Genom att addera mervärden kan vi hjälpa våra kunder att lyfta sin försäljning. Vi ser en förändring och vill i god tid möta marknadens krav med en mer teknisk och unik tjänst med möjlighet till nya applikationer.

Den nya investeringen ska fungera som ett komplement till deras existerande Heidelberg offsetpress och möjligheten att välja vad för sorts produktion som ska skapas i de olika pressarna förväntar sig Kartongbolaget en ökad effektivitet. Andra sätt de menar att den kommer optimera produktionen på är små som stora editioner med flertalet nya applikationer för förädling och variabla möjligheter med förkortade leveranstider.

– Att möta kunder på kunders vis har alltid varit av största vikt för oss, säger Joakim. Med vår nya digitala offsetproduktion kan vi lättare erbjuda alternativ som kan både testas och mätas direkt på marknaden med hjälp av ett stort antal olika batcher. Vi kan därmed styra editionerna efter marknadens efterfrågan.

Företagets förhoppning är nu att personalstyrkan ska öka från deras nuvarande 19 anställda i takt med att uppdragen och omsättningen ökar.

– Vi är ett kreativt och lösningsfokuserat företag och vi har alla sett fram emot detta ganska länge, säger Joakim. Vi vill helt enkelt både bli fler och göra mer för våra kunder.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!