Kartongbolaget tar med tredje generationens ägare nästa steg i digital offsetproduktion för förpackning. Företaget har investerat i en HP Indigo 30 000 med vatten- och UV-lack online.
– Vi tar nu ett riktigt stort, och för oss nytt kliv in i den digitala offsetproduktionen av alla typer av förpackningar, menar Joakim Johansson, vd och företagets tredje generations ägare. Allt vi gör är med total koncentration och fullt fokus på våra kunder och deras lönsamhet. Genom att addera mervärden kan vi hjälpa våra kunder att lyfta sin försäljning. Vi ser en förändring och vill i god tid möta marknadens krav med en mer teknisk och unik tjänst med möjlighet till nya applikationer.
Den nya investeringen ska fungera som ett komplement till deras existerande Heidelberg offsetpress och möjligheten att välja vad för sorts produktion som ska skapas i de olika pressarna förväntar sig Kartongbolaget en ökad effektivitet. Andra sätt de menar att den kommer optimera produktionen på är små som stora editioner med flertalet nya applikationer för förädling och variabla möjligheter med förkortade leveranstider.
– Att möta kunder på kunders vis har alltid varit av största vikt för oss, säger Joakim. Med vår nya digitala offsetproduktion kan vi lättare erbjuda alternativ som kan både testas och mätas direkt på marknaden med hjälp av ett stort antal olika batcher. Vi kan därmed styra editionerna efter marknadens efterfrågan.
Företagets förhoppning är nu att personalstyrkan ska öka från deras nuvarande 19 anställda i takt med att uppdragen och omsättningen ökar.
– Vi är ett kreativt och lösningsfokuserat företag och vi har alla sett fram emot detta ganska länge, säger Joakim. Vi vill helt enkelt både bli fler och göra mer för våra kunder.