Billes Tryckeri blir först i Sverige

PUBLICERAD: 23 oktober 2015
UPPDATERAD: 14 november
Bille_LED_UV
Vi är först i Sverige, säger Niklas Bille på Billes Tryckeri i Mölndal, som installerat LED-UV-teknik i en 70×100 offsetmaskin.

Billes Tryckeri i Mölndal är först av alla tryckerier i Sverige att installerar nu en ny LED-UV-baserad arkoffsetmaskin i 70×100-format.

LED-UV är en ny tryckteknik som vinner mark i den grafiska branschen över hela världen. Tekniken bygger på en ny färg som härdar blixtsnabbt när den belyses med LED-UV-ljus.

Med den nya LED-UV-tekniken torkar färgen direkt efter tryckning i pressen. Det ger många fördelar. 

– Tidigare torkade färgen efter några timmar upp till flera dagar efter tryckning och tryckresultatet blev olika beroende av vilket papper man använde. Eftersom färgen inte sjunker in i pappret på samma sätt med den nya tekniken kan vi nu trycka på i stort sett vilket material som helst och ändå få ett väldigt bra resultat, säger Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri. 

En stor fördel med LED-UV tekniken är den stora energibesparingen jämfört med tidigare UV-tryckteknik och att processen inte släpper ut något ozon.  

– Vi får också stora vinster i arbetsmiljön, eftersom vi slipper mycket damm från torkpulver som traditionell offsettryckning genererar, säger Niklas Bille. 

Billes har nu installerat den nya tekniken på en av sina 70×100-tryckpressar och kört de första jobben. 

– Vi är först i Sverige, men jag är övertygad om att vi kommer att få se fler och fler tryckerier gå över till LED-UV. Den här tekniken är för bra för att vara en övergående trend. 

Så snart pressen är inkörd ordentligt ska fler tryckpressar på Billes göras om till LED-UV-teknik. 

Läs vidare

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex