Billes Tryckeri blir först i Sverige

PUBLICERAD: 23 oktober 2015
UPPDATERAD: 14 november
Bille_LED_UV
Vi är först i Sverige, säger Niklas Bille på Billes Tryckeri i Mölndal, som installerat LED-UV-teknik i en 70×100 offsetmaskin.

Billes Tryckeri i Mölndal är först av alla tryckerier i Sverige att installerar nu en ny LED-UV-baserad arkoffsetmaskin i 70×100-format.

LED-UV är en ny tryckteknik som vinner mark i den grafiska branschen över hela världen. Tekniken bygger på en ny färg som härdar blixtsnabbt när den belyses med LED-UV-ljus.

Med den nya LED-UV-tekniken torkar färgen direkt efter tryckning i pressen. Det ger många fördelar. 

– Tidigare torkade färgen efter några timmar upp till flera dagar efter tryckning och tryckresultatet blev olika beroende av vilket papper man använde. Eftersom färgen inte sjunker in i pappret på samma sätt med den nya tekniken kan vi nu trycka på i stort sett vilket material som helst och ändå få ett väldigt bra resultat, säger Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri. 

En stor fördel med LED-UV tekniken är den stora energibesparingen jämfört med tidigare UV-tryckteknik och att processen inte släpper ut något ozon.  

– Vi får också stora vinster i arbetsmiljön, eftersom vi slipper mycket damm från torkpulver som traditionell offsettryckning genererar, säger Niklas Bille. 

Billes har nu installerat den nya tekniken på en av sina 70×100-tryckpressar och kört de första jobben. 

– Vi är först i Sverige, men jag är övertygad om att vi kommer att få se fler och fler tryckerier gå över till LED-UV. Den här tekniken är för bra för att vara en övergående trend. 

Så snart pressen är inkörd ordentligt ska fler tryckpressar på Billes göras om till LED-UV-teknik. 

Läs vidare

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus