Tillsammans med de svenska dagstidningstryckerierna och WAN-IFRA har Grafiska företagen tagit fram nya tryckprofiler som ska säkerställa att annonser och redaktionellt innehåll i dagstidningar får rätt färger på tidningssidan, oberoende av var de trycks. De nya profilerna ersätter Tidningsutgivarnas profiler från 2003.
– Nya profiler har länge efterfrågats av tidningstryckerierna och är viktigt för att den pappersbaserade dagspressen ska kunna hävda sig som annonskanal, säger Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen.
Arbetet har innefattat uppdateringar av de dokument som används för dagstidningsproduktion, så som ICC-profiler, inställningsfiler och guider. Med de profilerna ska byråer och annonsleverantörer kunna leverera innehåll till tidningar över hela världen med en enda färguppsättning (i CMYK), separerade i enlighet med de standardiserade ICC-profilerna (en för färg och en för svartvitt).
– Jag är glad och stolt över vår insats för att få detta på plats, säger Ravindra Parasnis. Här levererar vi konkret affärsnytta till dagspressen och dess annonsörer. Det är just i denna typ av branschgemensamma frågor som Grafiska Företagen kan göra nytta för sina medlemmar och mediebranschen.
– En standardiserad tidningsprofil gör tidningsproduktionen enklare och bättre, dessutom till en lägre kostnad, säger Martin Elofsson som varit projektledare på Grafiska Företagen. Det ger en unik kommunikationsplattform mellan trycksaksköpare, innehållsleverantörer, reklam- och mediebyråer, prepress och tryckerier. Kulörer blir så originallika som är möjligt och med samma resultat världen över, vilket inte är minst viktigt i exempelvis reklamkampanjer.