Grafiska företagen tar fram färgstarka profiler



PUBLICERAD: 26 oktober 2015
UPPDATERAD: 14 november

newspaper-943004

Tillsammans med de svenska dagstidningstryckerierna och WAN-IFRA har Grafiska företagen tagit fram nya tryckprofiler som ska säkerställa att annonser och redaktionellt innehåll i dagstidningar får rätt färger på tidningssidan, oberoende av var de trycks. De nya profilerna ersätter Tidningsutgivarnas profiler från 2003.

– Nya profiler har länge efterfrågats av tidningstryckerierna och är viktigt för att den pappersbaserade dagspressen ska kunna hävda sig som annonskanal, säger Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen.

Arbetet har innefattat uppdateringar av de dokument som används för dagstidningsproduktion, så som ICC-profiler, inställningsfiler och guider. Med de profilerna ska byråer och annonsleverantörer kunna leverera innehåll till tidningar över hela världen med en enda färguppsättning (i CMYK), separerade i enlighet med de standardiserade ICC-profilerna (en för färg och en för svartvitt).

– Jag är glad och stolt över vår insats för att få detta på plats, säger Ravindra Parasnis. Här levererar vi konkret affärsnytta till dagspressen och dess annonsörer. Det är just i denna typ av branschgemensamma frågor som Grafiska Företagen kan göra nytta för sina medlemmar och mediebranschen.

– En standardiserad tidningsprofil gör tidningsproduktionen enklare och bättre, dessutom till en lägre kostnad, säger Martin Elofsson som varit projektledare på Grafiska Företagen. Det ger en unik kommunikationsplattform mellan trycksaksköpare, innehållsleverantörer, reklam- och mediebyråer, prepress och tryckerier. Kulörer blir så originallika som är möjligt och med samma resultat världen över, vilket inte är minst viktigt i exempelvis reklamkampanjer.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)