Digitala medierna fortsätter stärkas

PUBLICERAD: 3 november 2015
UPPDATERAD: 14 november

De digitala medierna fortsätter rada upp styrkebesked. Det konstaterar IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) när de presenterar medieinvesteringarnas utveckling under det tredje kvartalet 2015. Rapporten visar att investeringarna fortsätter att öka, och att tillväxttakten ökar något relativt det första halvåret. Totalt uppgår medieinvesteringen under det tredje kvartalet till drygt 7,3 miljarder och ökningen är 1,7 procent relativt det tredje kvartalet 2014.

 

Det tredje kvartalet 2014 visade årets bästa tillväxt. Ökningen uppgick till 3 procent relativt samma kvartal föregående år och en viktig förklaring var riksdagsvalet som bidrog till ökande intäkter för flera medier. Det är alltså starka jämförelsetal från 2014 som möter oss när vi nu summerar det tredje kvartalet 2015. Men trots starka jämförelsetal så lyckas mediemarknaden lämna ett positivt besked och tillväxten är 1,7 procent, relativt det tredje kvartalet 2014.

 Madeleine Thor, vd, IRM.
Madeleine Thor, vd, IRM.

Utvecklingen förklaras av en fortsatt mycket stark utveckling för digitala medier. Under det tredje kvartalet är den digitala tillväxten över 20 procent. Inte sedan 2008 har de digitala medierna visat en så snabb tillväxttakt. Och eftersom marknaden nu är mer än fördubblad så är dagens tillväxt än mer av en prestation.

 De digitala medierna går från ett styrkebesked till nästa, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM. Förklaringen är den konstanta innovation som vi sett inom den här delen av branschen. Nu är det mobilmarknadsföringen, webb-TV samt sökordsmarknadsföringen som drar och som hjälper marknaden att nå nya höjder.

En nyhet som IRM presenterar under det tredje kvartalet är en utbrytning av mobil display. Det är ungefär en tredjedel av mobilmarknadsföringen som tillfaller mobil display.

Vi är glada att vi nu kan förse marknaden med mer detaljerad information kring utvecklingen för de digitala medierna. Det är vår ambition att framöver arbeta med fler digitala nedbrytningar för att kunna erbjuda ännu mer nytta till de som är aktiva inom dessa områden, kommenterar Madeleine Thor, VD IRM. 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!