Den 22 oktober bjöd Konica Minolta in till inflyttningsfest i de nya lokalerna på Kronborgsgränd 19 i Kista. På eventet samlades kunder och anställda för att gå på seminarium och prata nystart.
Eftermiddagen startade klockan tolv på Kronborgsgränd, dit Konica Minolta flyttat från tidigare lokalerna i Solna. Thomas Parmbäck, vd på Konica Minolta, hälsar alla välkomna.
– Den här flytten har varit ett klart lyft för oss, säger Thomas, och säger att de som varit i de tidigare lokalerna säkert förstår vad han menar.
Efter en stunds minglande kliver Andreas Paulsson, som arbetar med IT och tjänsteutbud på Konica Minolta upp på den temporära scenen i det större rummet för att prata om Arbetsplats, företagets funktionstjänst som ska ge kunder en flexibel IT-lösning. Han pratar om lösningen som en hybridmolntjänst, och deras samarbete med Microsoft, vilket gör att Office 365 är väl integrerat i lösningen.
Nästa seminarium tar plats inne i rummet för production printing, där affärsområdeschefen Roy Spennare pratar om framtiden inom kommunikation. Om smart kommunikation och crossmedia. Roy fastställer att en av de viktigaste sakerna att fokusera på i dagens kommunikation är att flytta fokus från en avsändarstyrd kommunikation till en mottagarstyrd.
– I en multidialog där alla blivit producenter och kommunikatörer måste vi förtjäna rätten att kommunicera med våra mottagare, säger Roy. Att både skaffa den rätten och att behåla den, är svårt. I dag är så mycket kommunikation fortfarande kampanjorienterat – men vi vill ju ha en kontinuerlig dialog med mottagaren, på deras nivå. Det är viktigt att förtjäna och behålla rätten att bli trodd på.
Eftermiddagens sista seminarium hölls av ishockey-kommentatorn Niklas Wikegård, som pratade om hur man skapar ett vinnande lag. Några av de punkter han pratade om var vikten av att alla i laget – eller företaget – har en gemensam kommunikation om sina mål.
– Hur hårt är hårt? frågar Niklas Wikegård. Är alla på företaget på samma sida när det kommer till vad ”jobba hårt” faktiskt innebär?
Efter många hockey-skämt avslutar försäljningschefen Björn Jonsson eftermiddagen.
Per Svedberg och Billy Greiff från Printhuset
Varför har ni kommit hit idag?
– Print Production är ju vårt gebit, så det är aktuellt för oss att komma hit och titta. Sen så är det ju alltid kul att se de nya maskinerna som de kan visa, och gå på de seminarier som kommer vara under eftermiddagen. Det är lärorikt, och vi får chans att prata med vår kontakt på Konica.
Marcus Hotakainen, Skandinavisk Kommunalteknik
Varför har du kommit hit idag?
– För att se om de kommit med några intressanta nyheter. Och så är det ju en kul grej, att komma bort från kontoret lite. De har jättefina lokaler här, men jag hann aldrig besöka deras gamla lokaler.
Buster Oldmark, Annika Mellgren och John Nilsson, Charterhouse
Varför är ni här idag?
– Charterhouse ägs av Konica Minolta sedan 2-3 år tillbaka, så det är ju kul att träffa kollegor och att se de nya lokalerna – ett steg upp från de gamla. Vi har haft diskussioner om hur Charterhouse och Konica Minolta ska kunna dra nytta av varandra, så det är kul att komma hit och känna av.
Anette Mannerfors och Anette Westerberg, Adigi Reklam & Tryck
Varför är ni här idag?
– Vi har haft Konica Minolta som leverantör under en längre tid, så det är kul att komma och se deras nya lokaler och vilka nyheter de har att komma med. Det är ju alltid intressant med seminarier om framtiden, man får input och idéer till sin egen verksamhet och hur man själv kan jobba.
Björn Jonsson, Roy Spennare och Thomas Parmbäck, Konica Minolta
Hur känner ni för flytten? Vilka förväntningar har ni på de nya lokalerna?
– Vi har en ny bas att växa ifrån – de tidigare lokalerna var opraktiska, säger Thomas Parmbäck. Nu har vi fått en nystart, lite fräschhet och motivation. Det är snyggt och prydligt, och vi kan ha mer dedikerade miljöer.
– Event som dessa är ju perfekta i de här lokalerna, och det var inte alls optimalt i de förra, säger Roy Spennare. Jag har fått en hel del positiva kommentarer under eftermiddagen, det verkar som att kunderna känner sig hemma här.
Vad ville ni med den här dagen?
– Vi ville välkomna kunderna till våra nya lokaler, visa våra erbjudanden och öka den interna motivationen, säger Thomas Parmbäck. Det senare glöms ofta bort, men det är väldigt viktigt.