3D har vi nu och 4D kan redan prövas. När jag rör vid min skärm så kan den jag kontaktar känna det. Print kommer också bli alltmer i 3D.
Det konstaterade Otto Sjöberg i sitt inledningsanförande när drygt 100 personer samlats för Nopamöte i Stockholm på onsdagen. Nopa är en förening som två gånger om året samlar sina medlemmar till en inspirerande dag.
Bonniers vill behålla sin omsättning
Tomas Franzén är vd för Bonniers. I sitt inlägg konstaterar han att det är omöjligt att annonsfinansiera högkvalitativt redaktionellt innehåll.
– På Dagens Nyheter är vi beroende av att folk betalar. Vi jobbar nu med Klarna för att få ett så enkelt system att man bara behöver trycka på en knapp för att betala för det redaktionella.
– Unga ser böcker som en specifik form av media. De tycker att böcker är speciella. Vi är på nio marknader och på alla dem växer barnböcker. Tabloider är å andra sidan det medium som tar mest stryk.
Bonniers mål är att behålla sin omsättning på 26 miljarder kronor. Vi tänker inte ens i hur vi kan växa omsättningsmässigt. Vi vill istället skapa nya digitala lösningar som kan kompensera för det vi tappar på traditionella medier.
Digital tillväxt, nedskärningar och satsning på mängder av nya kompetenser. Det är vad vi gör på Bonniers. Sedan är vi förvånade över hur snabbt saker rör sig. För två år sedan låg vi digitalt långt efter Aftonbladet. Nu är vi snart igång. Men vi har också gått från fem till 50 personer på den avdelningen.
– Det kan vara svårt att förklara att vi aggressivt skär ner med ena handen och anställer och investerar aggressivt med den andra. Det handlar om att vi måste bli lika bra på att placera saker på skärmen, som vi är på att skapa en pappersprodukt.
– Jag var orolig för att vi skulle ha svårt att rekrytera. Men det är tvärtom. Unga människor tycker om att arbeta för ett högre värde – att hålla emot den myckna desinformationen i sociala medier.
Lasse Krogell är vd för finska grafiska arbetsgivareföreningen. Han pekar på undersökningar som visar att det finns en framtid för print.
– Vi ser de pengar som kommer in från tryckta medier som något vi kan använda till att få tid för vår transformering. Tidningsutgivarna och liknande kommer med siffror som visar hur bra det går för tidningarna. Men jag vågar inte satsa på det. Men visst, jag är glad om jag har fel.
Jag är i förvandling
Lars Lundström har gått från jobbet som chef för Citat till att vara generalsekreterare för Friluftsfrämjandet. Han beskriver sig själv som en person som ständigt befinner sig i förändring.
– I den tredje revolutionen konkurrerar teknologin med hjärnan. Man räknar med att vart tredje jobb i USA kommer att ersättas av en robot eller annan form av elektronik. Det finns saker som är konstanta. Det som är mest konstant, är vi – och vår hjärna. Hjärnan har inte förändrat sig på 100 år. Om du arbetar med marknadsföring, så måste du ta dig in i människohjärnan och förstå hur den fungerar.