Bonniers vill behålla sin omsättning

PUBLICERAD: 11 november 2015
UPPDATERAD: 14 november

DSC_0011 (2)

3D har vi nu och 4D kan redan prövas. När jag rör vid min skärm så kan den jag kontaktar känna det. Print kommer också bli alltmer i 3D.

DSC_0004 (1)

Det konstaterade Otto Sjöberg i sitt inledningsanförande när drygt 100 personer samlats för Nopamöte i Stockholm på onsdagen. Nopa är en förening som två gånger om året samlar sina medlemmar till en inspirerande dag.

Bonniers vill behålla sin omsättning

Tomas Franzén är vd för Bonniers. I sitt inlägg konstaterar han att det är omöjligt att annonsfinansiera högkvalitativt redaktionellt innehåll.

DSC_0002 (2)

– På Dagens Nyheter är vi beroende av att folk betalar. Vi jobbar nu med Klarna för att få ett så enkelt system att man bara behöver trycka på en knapp för att betala för det redaktionella.

– Unga ser böcker som en specifik form av media. De tycker att böcker är speciella. Vi är på nio marknader och på alla dem växer barnböcker. Tabloider är å andra sidan det medium som tar mest stryk.

Bonniers mål är att behålla sin omsättning på 26 miljarder kronor. Vi tänker inte ens i hur vi kan växa omsättningsmässigt. Vi vill istället skapa nya digitala lösningar som kan kompensera för det vi tappar på traditionella medier.

Digital tillväxt, nedskärningar och satsning på mängder av nya kompetenser. Det är vad vi gör på Bonniers. Sedan är vi förvånade över hur snabbt saker rör sig. För två år sedan låg vi digitalt långt efter Aftonbladet. Nu är vi snart igång. Men vi har också gått från fem till 50 personer på den avdelningen.

– Det kan vara svårt att förklara att vi aggressivt skär ner med ena handen och anställer och investerar aggressivt med den andra. Det handlar om att vi måste bli lika bra på att placera saker på skärmen, som vi är på att skapa en pappersprodukt.

DSC_0005 (1)

– Jag var orolig för att vi skulle ha svårt att rekrytera. Men det är tvärtom. Unga människor tycker om att arbeta för ett högre värde – att hålla emot den myckna desinformationen i sociala medier.

Lasse Krogell är vd för finska grafiska arbetsgivareföreningen. Han pekar på undersökningar som visar att det finns en framtid för print.

– Vi ser de pengar som kommer in från tryckta medier som något vi kan använda till att få tid för vår transformering. Tidningsutgivarna och liknande kommer med siffror som visar hur bra det går för tidningarna. Men jag vågar inte satsa på det. Men visst, jag är glad om jag har fel.

Jag är i förvandling

Lars Lundström har gått från jobbet som chef för Citat till att vara generalsekreterare för Friluftsfrämjandet. Han beskriver sig själv som en person som ständigt befinner sig i förändring.

Lars Lundström, Friluftsfrämjandet

– I den tredje revolutionen konkurrerar teknologin med hjärnan. Man räknar med att vart tredje jobb i USA kommer att ersättas av en robot eller annan form av elektronik. Det finns saker som är konstanta. Det som är mest konstant, är vi – och vår hjärna. Hjärnan har inte förändrat sig på 100 år. Om du arbetar med marknadsföring, så måste du ta dig in i människohjärnan och förstå hur den fungerar.

 

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)