Under oktober månad kunde Sveriges Mediebyråer se att den negativa tillväxttakten för printkategorierna inom medieinvestering avtog något. Totalt så minskade alla medieinvesteringar marginellt under oktober jämfört med föregående år, och trots att internetkategorin ökar så var den ökning mindre jämfört med tidigare månader.
– Oktober var en ganska odramatisk månad. Medieinvesteringarna för oktober har legat mer eller mindre konstant de senaste tre åren, och denna månad innebar en marginell minskning om 1,5 procent, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer. Men det vi kan se är att print tappar något mindre än tidigare månader, vilket kan ses som en svag förbättring. Denna utveckling blir spännande att följa under kommande månader.
Den mediekategori som har minskat kraftigast under oktober är dagspress kväll som backar med 44,7 procent, enligt Sveriges Mediebyråer. Kategorin fackpress har haft en tuff månad och uppvisar en negativ tillväxt om 35 procent. Även mediekategorierna populärpress, dagspress storstad, sök, DR/Annonsblad och TV backar med 16,4 procent, 10,8 procent, 10,8 procent, 6,3 procent respektive 3,9 procent. Bio och utomhus/trafikreklam ligger i stort sett på en oförändrad nivå.
– Tappet för print är 12,3 procent, jämfört med ackumulerat 15,2 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM. Detta drivs av morgonpressen; storstadspress tappar endast 11 procent, och landsortspress ökar med 3,6 procent. Raset för kvällspressen kvarstår dock, 45 procent är nästan en halvering av medieinvesteringarna från oktober 2014. TV fortsätter att tappa, under oktober 3,9 procent, men minskningen är inte lika kraftig som tidigare månader. Ackumulerat är minskningen nu 6,6 procent. Tappet förklaras dels av den minskade tittartiden (PUT) men också av en omfördelning av pengar till online video.