Smart förpackning på språng

PUBLICERAD: 19 november 2015
UPPDATERAD: 19 november
Ladhid vann totalpriset i PIDA.

I årets Packaging Impact Design Award, PIDA, går vinsten till ett team från Mediehögskolan i Stuttgart.

PIDA är en tävling som varje år arrangeras av Billerud Korsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen uppmärksammar innovativa förpackningslösningar och arrangeras tre gånger årligen, en i vardera land. Årets tema är Style & Smart on the Go och handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar för måltider som äts på språng.

Bidraget som vann totalpriset i tävlingen heter Ladhid, en förpackning för falafel i pitabröd, och togs fram av Hanna Vayhinger, Edda Seemann, Johannes Wilhelm och Valentina Lehmann från Mediehögskolan i Stuttgart.

Juryns motivering löd:

”Ladhid visar hur en förpackning kan vara såväl innovativ som användarvänlig och lätt att tillverka. Ladhid är gjord för att bära och äta en falafel i pitabröd. Den solfjäderformade, bärbara kartongförpackningen platsar perfekt i en modern och mobil livsstil. Förpackningen kan förses med ett lock för att undvika spill och ett bärhandtag gör den lätt att bära. Ladhid har visat sig vara en smart lösning för en enkel och kladdfri måltid för den som är på språng. Tack vare en mycket smart och funktionell vridmekanism, gör den flexibla solfjäderkonstruktionen att förpackingens storlek ändras av användaren själv. En lika finurlig som perfekt lösning.”
Både pris för bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop av H. Trang Nguyen, Lisa Herrmann, Sindy Osnowski och Vanessa Hahn. Förpackningen är utformad som en ring med en inre ring som kan fyllas med nötter eller godis och som samtidigt fungerar som en utdragbar stängningsmekanism.

Pris för bästa användarvänlighet gick till Cake Break av Anh Vu Nguyen, Georg Vulpius och Carolin Auzinger från Beuth tekniska högskola i Berlin.

9e8e7be6cbd79ff2_org
Bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop.
bf4605ffd35d860b_org
Cake Break fick pris för bästa användarvänlighet.

Läs vidare

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Mångsidig skärmaskin med fyra olika verktyg

Intec har lanserat en ny digital skärmaskin som ska kunna klara av såväl kiss cut-skärning av etiketter som tjockare räfflat förpackningsmaterial och allt däremellan.
Pack-shots

Åtta45 satsar på kinesisk laminator

När Åtta45 i Stockholm bytte ut sin ålderdomliga laminator hittade de en lösning från mittens rike. Med den kinesiska maskinen har de fått en snabb arbetshäst för stora volymer.
1-Åtta45

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2