På Inprint 2015 visade Fujifilm sin nya inkjetprinter, Acuity LED 1600 II, en LED-UV-hybrid för storformat. På eventet demonstrerades den i en särskild konfiguration för att skapa korrektur prover för förpackningstillämpningar.
De visade också en rad annan teknik för industriella och andra paketutskriftsprogram, och Fujifilms marknadschef för deras grafiska europeiska division, Jon Harper Smith, förklarade att företaget främst engagerar tre olika typer av kunder på mässan; storformatstryckerier som vill doppa tårna i den industriella printmarknaden, digitala inkjetintegrerade företag som bygger digitala printmotorer och tillverkare från sektorer utanför print som vill dra nytta av fördelarna med inkjettryck.
– Inom inkjet är vi ganska välkända för de storformatstrycksystem för grafiskt som vi levererar men på Inprint visade vi den teknik som sitter inuti dessa system och andra typer av digitala skrivare, säger Jon Harper Smith. Vi ser tillväxt i industritryckområdet och pratade med folk på mässan som vi normalt inte skulle se som kunder.
Det främsta som drog för Fujifilm på mässan var deras industriella inkjetskrivhuvud Dimatix Samba, som företaget visade i kombination med ett av deras vattenbaserade bläck för att skriva ut på dekorpapper för laminatgolv.
– Vi är fast beslutna att öka medvetenheten om Fujifilms inkjetteknik utanför våra traditionella tryckerisektorer, säger Gary Barnes, marknadschef för specialbläckssystem på Fujifilm, och menar att deras Inprint-monter visade hur inkjetteknik framgångsrikt kan bidra till tillväxt för den industriella marknaden.