– Två saker tycker jag är kul: Att ge våra kunder mervärden och att arbeta med min personal.
Så förklarar Björn Allskog att han, 50 år gammal, hoppade på jobbet som ny Nordenchef för Agfa Graphics. Ett tufft jobb, kan tyckas, i en marknad med ständigt minskande förbrukning av Agfas paradgren offsetplåtar.
– Det är riktigt, men samtidigt blir mjukvaror och storformat en allt viktigare del i Agfa Graphics, säger Björn Allskog.
– Och det är mycket spännande att komma in i signbranschen, där man inte har vanan av att arbeta med effektiva arbetsflöden på samma sätt som görs i det grafiska.
Björn bör veta, för han är en riktig långvägare inom Agfa.
– Jag började redan 1986 på dåvarande Compugraphic, som utvecklade fotosättare. Några månader innan hade Agfa köpt det amerikanska företaget, som dock i Sverige först kunde flytta in i Agfas lokaler ett par år senare, när plats skapats.
En intensiv tid började för Björn Allskog, som i botten är ingenjör, kompletterad med utbildning som marknadsekonom på IHM och en Advanced Marketing examen från Oxford. Det passade bra, eftersom Björn från början sökt sig till Agfa, för att det var ett företag som kunde erbjuda en internationell karriär.
Kom till Uppsala
Första avstampet blev dock inte internationellt. Hos Agfa kalibrerade han maskiner och undervisade i Photoshop. Det ledde efter ett par år till jobb på Wikströms Tryckeri i Uppsala.
– När jag två år senare var tillbaka på Agfa, hade jag en bra inblick i den bransch som använder våra produkter. Det hjälpte mig när jag sedan blev servicechef och därpå nordisk servicechef. 2004 var det dax att flytta till Belgien och få ansvaret för hela Europas serviceorganisationer.
– Jag reste runt mycket i Europa, men redan efter ett par år delades världsdelen upp i fyra delar. Jag erbjöds den största delen, som var England och Norden. Två år senare ändrade man sig igen och återskapade europaorganisationen. Då blev jag på nytt servicechef för Europa, men fick utgå från Sverige, dit familjen flyttat.
Åter på hemmaplan
För tre år sedan blev Björn Allskog ansvarig för försäljningen i Norge och Sverige. Han har alltid drivits att göra nya saker – sådant han inte provat tidigare. Det är väl också därför som han 2012 var i Dubai och integrerade serviceorganisationen där. Några år tidigare var han i Australien och gick igenom logistik, serviceoptimering, remote support, samt nivåer på serviceavtal. Resorna har gärna kombinerats med företagsbesök, för att få en djupare kunskap om företagen i de olika länderna.
Motiverad personal
Men nu är det jobbet som Nordenchef han ska axla. Vad ser han framför sig?
– Vad jag tycker är kul, är att jobba med personal för att driva saker framåt. Organisationen består av motiverad personal med hög kompetens. Vi har nyligen kompletterat det med dedikerade inkjetsäljare i Sverige och efter nyår får vi också det i Danmark.
– För mig handlar det om att våra kunder ska ha känslan att vi ger dem mervärden. Det kan handla om serice, om mjukvaror eller ett system för arbetsflöde.
– Och storformat var en ny bransch för oss. De var inte vana vid att prata med oss. Men nu lägger vi mycket krut på att synas bland de som arbetar med inkjet, avslutar Björn Allskog.