En tuff utmaning för förpackningstryckarna när upplagorna sjunker är startkostnaderna för att ta fram en förpackning. Dessa är så pass stora att det blir extremt dyrt att producera många versioner. Och personalisering kan man bara glömma. Eller?
Öppnar dörrar
I Cleveland, Ohio, ligger företaget American Greetings. Företaget har en årlig omsättning på 14 miljarder kronor och har över 17 000 anställda. Det är en av USA:s absolut största tillverkare av gratulationskort. Företagets vd Zev Weiss har lagt ner stora resurser på att hela tiden ligga i framkant och vara innovativ när det gäller formgivning och produktionsteknik.
– Det finns en symbiotisk relation mellan formgivning och produktion, säger Zev Weiss. Formgivarna vet vad som är möjligt att producera och formger bara produkter inom detta regelverk för att inte spräcka kostnadsramarna.
För American Greetings öppnades nya dörrar på Drupa 2012. Högt upp på företagets önskelista stod skärning och stansning – precis detta hittade man i Highcon Euclid, en lösning för ”digital” stansning och bigning, där varje exemplar av en förpackning kan personaliseras.
– Vi såg direkt möjligheterna för vårt företag, säger Zev Weiss. Vi såg att vi till och med i vissa fall kunde får bättre kvalitet än vår traditionella stansning, dessutom i få exemplar, vilket är en kraftfull kombination.
– Vi tog ett möte med vårt formgivareteam och visade dem alla nya saker vi skulle kunna göra. Det gjorde att formgivarna började tänka i nya banor. I dag har de helt andra möjligheter.
Företaget har i dagsläget kört över en miljon ark i sin Euclid. Man har kört både prototyper och skarpa produktioner i maskinen. Allt detta har gjort det möjligt att ta fram och sälja nya kortkoncept och andra produkter med avancerad stansning ner til ett enda exemplar. Dessutom har man kunnat tillhandahålla långt fler kort än tidigare. I dag behöver man inte lyfta bort någon produkt från marknaden.
– Vår Euclid är också suverän om man bara vill testa något. På en dag kanske vi kör 15-20 tester totalt 400 körningar. Det var nästintill omöjligt med konventionell teknik och har gett oss en större frihet. Nu kan vi testa nya produkter utan allt för stora risker.
– Vi kan nu också plocka hem mer komplex formgivning, som pop-up-applikationer. Tidigare var vi tvungna att lägga ut denna typ av jobb på kinesiska företag. Nu gör vi många mindre jobb, dessutom kostnadseffektivt.
Även om American Greetings är verksamma inom en väldigt speciell nisch så är deras erfarenheter relevanta för förpacknings- och civiltryckerier.
Nya affärsområden
Brittiska Glossop Cartons är ett annat nischat grafiskt företag som byggt ett helt nytt affärsområde med sin Euclid, med inriktning mot skräddarsydda bröllopsdekorationer.
– Vi fick en jobbförfrågan från en formgivare som tar fram rätt ovanliga kort, i det här fallet en bröllopsinbjudan, säger Glossop Cartons försäljningschef Jacky Sidebottom-Every. Vi gav oss i kast med jobbet och resultatet blev fantastiskt. Vi tog fram 250 inbjudningar med innovativ skärning. Dessa kompletterades med en uppsättning stansade lyktor i kartong för själva vigseln och stolsdekorationer. Tekniken öppnar en helt ny intäktsström för oss och vi tror att vi är unika i Storbritannien med detta.
Glossop är inte ensamma. Företaget var ett av de första i världen att installera en Highcon Euclid, något man gjorde sommaren 2013. Nu, två år senare, kör man 10 procent av alla förpackningsjobb i maskinen, en siffra som kommer att växa.
Snårig start
Det kan vara snårigt som civiltryckeri att köra igång med förpackningstryck. Men det innebär inte att det inte finns möjligheter i digital skärning och bigning. Många civilgrafiska applikationer, från produktbroschyrer till böcker, kan dra nytta av dessa möjligheter. Det är ett sätt att kostnadseffektivt ge trycksaker ett mervärde, öka vinstmarginalen och differentiera sig på marknaden. Men det är också ett sätt för digitaltryckerier att bygga ett helt digitalt flöde, vilket allt mer blir en nödvändighet i takt med sjunkande upplagor.
– Digital tryckteknik har förändrat branschen för alltid, säger Jay Mandarino, vd för Torontobaserade tryckeriet C.J. Graphics Inc. Men efterbehandlingen har alltid hamnat på efterkälken. Genom att få in digitala funktioner för skärning och bigning kan du snabba upp dessa processer, samtidigt som du kapar kostnaderna för att ta fram fysiska stansformar. Samtidigt öppnar det dörrar till helt nya applikationer, som DR, POS och promotionprodukter.
Civiltryckerier, särskilt de som kör mycket digitalt, kan också inleda samarbete med förpackningstryckerier som kör med konventionella pressar. Tillsammans kan de ta fram allt från avancerade prototyper till mindre skarpa jobb. I ett sådant fall är det förpackningskonverteraren som äger kundrelationen, digitaltryckeriet som trycker och efterbehandlar och skeppar färdiga ark till föroackningskonverteraren. Även om digitaltryckeriet får investera i efterbehandling så finns det intäkter i denna typ av samarbeten, med mer traditionella förpackningstryckerier och -konverterare.