Från kyldisken till Marknadsdomstolen

PUBLICERAD: 22 januari 2016
UPPDATERAD: 22 januari

Oatly skapade förra årets mest omtalade förpackning – på CAP&Design Live Förpackning  den 11 februari kommer Lars Elfman från Forsman & Bodenfors bland annat att prata om hur de hamnade i Marknadsdomstolen, tillsammans med John Schoolcraft från Oatly.

Vad kommer du att prata om på CAP&Design Live?
– Jag kommer att prata om byråns samarbete med Oatly. Mest om förpackningsdesignen, vad som ledde fram till den slutgiltiga formen och hur vi ser på förpackningens roll i kommunikationen. Men också om det övergripande varumärkesarbetet, och såklart Svensk Mjölks stämning av Oatly, vad det har inneburit. Med mig har jag John Schoolcraft som är creative director på Oatly.

Vad tror du det är som gjort Oatlys förpackningar så uppskattade?
– Vi har lyckats träffa rätt tonalitetsmässigt och tillfört något som tidigare saknats i kyldisken. En stark personlighet, massor med humor, naivitet och en hel del mod. 

Vilka trender har du sett när det kommer till förpackningsdesign det senaste året?
– Om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning. Jag jobbar vanligtvis inte med förpackningsdesign och har därför dålig koll på branschen. Kanske är det en av anledningarna till varför Oatlys förpackningar ser ut som de gör?

Läs mer och anmäl dig till eventet här.

Lars Elfman.
Lars Elfman.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika paket. 

Skärmavbild-2025-01-14-kl.-10.20.04

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong