Från kyldisken till Marknadsdomstolen

PUBLICERAD: 22 januari 2016
UPPDATERAD: 22 januari

Oatly skapade förra årets mest omtalade förpackning – på CAP&Design Live Förpackning  den 11 februari kommer Lars Elfman från Forsman & Bodenfors bland annat att prata om hur de hamnade i Marknadsdomstolen, tillsammans med John Schoolcraft från Oatly.

Vad kommer du att prata om på CAP&Design Live?
– Jag kommer att prata om byråns samarbete med Oatly. Mest om förpackningsdesignen, vad som ledde fram till den slutgiltiga formen och hur vi ser på förpackningens roll i kommunikationen. Men också om det övergripande varumärkesarbetet, och såklart Svensk Mjölks stämning av Oatly, vad det har inneburit. Med mig har jag John Schoolcraft som är creative director på Oatly.

Vad tror du det är som gjort Oatlys förpackningar så uppskattade?
– Vi har lyckats träffa rätt tonalitetsmässigt och tillfört något som tidigare saknats i kyldisken. En stark personlighet, massor med humor, naivitet och en hel del mod. 

Vilka trender har du sett när det kommer till förpackningsdesign det senaste året?
– Om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning. Jag jobbar vanligtvis inte med förpackningsdesign och har därför dålig koll på branschen. Kanske är det en av anledningarna till varför Oatlys förpackningar ser ut som de gör?

Läs mer och anmäl dig till eventet här.

Lars Elfman.
Lars Elfman.

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Agfas nya automationslösningar: Grizzlybjörn får robotsällskap

Agfa presenterar robotlösningar för inkjetskrivare och flatbäddspress. Innovationerna exemplifierar hur automatisering kan förändra högvolymsproduktion, enligt tillverkaren.
FotoJet - 2024-08-22T105125.299

Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.
Baggex

Jubilerande Scanpack gör storsatsning

I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319