Kraftfullt budskap på Connect

Guy Gecht var tydligare än på många år när han öppnade årets Connect konferens i Las Vegas. En del av hans tankar krockar med vad vi vanligtvis betraktar som sanningar vid grafisk och storformatproduktion. Med hans sex goda råd i ryggraden tror jag att många företag kan navigera under de kommande tre åren. . .

Guy GechtGuy Gecht har nu varit 20 år i företaget, varav 16 som vd. Följer du it-företagen kan du konstatera att 90 procent av deras vd:ar sitter kvar i mindre än tio år.

– Eftersom jag hållit på så länge, händer det allt oftare att folk ringer mig för att diskutera hur de ska tänka, agera och investera. Det kan ibland få mig att oroa mig för att jag håller på att bli en Joda, säger Guy Gecht som inledning till de sex trender som han väljer att lyfta fram.

 

  1. Räkna med ett ökat förändringstempo.

– Automotive med självkörande bilar kommer att förändra världen. Färre olyckor, vi kan jobba medan vi kör etc. Få människor kommer att äga sin bil. Varför äga när du inte behöver bry dig om att parkera eller underhålla.

– Jag tror att det här kommer snart. Där jag bor ser jag fler och fler självkörande bilar. Min egen bil har en sådan semifunktion. Den har 40 sensorer som plockar upp allt – inklusive hastighetsbegräsningar. Den håller rätt avstånd och stannar i tid.

– Det här har gått mycket snabbare än jag trodde.

En ledtråd får vi om vi ser hur lång tid det tog för att nå 50 miljoner användare. För radion tog det 38 år, för TV:n 13 år, för internet 4 år medan Facebook nådde 50 miljoner användare på 2 år.

Med nätverkseffekten går allt mycket snabbare. Fundera gärna på hur du kan utnyttja det i din affär.

Dagens största it-företag är Apple, som är värt 763 miljarder dollar. Näst störst är Google med 373 miljarder, kinesiska Alibaba med ett värde på 233 miljarder dollar och Facebook med 226. Bara ett av de här bolagen, Apple, existerade för 15 år sedan.

 

2. När du möter en starkare motståndare, måste du vara rörlig.

Gör som i judo – när någon är starkare och trycker på, så möt det med att backa. Rör dig med kraften. När du ser en stark trend i marknaden, är det klokt att inte kämpa emot utan se hur du kan anpassa din affär så att den passar med det nya.

– Vi köper samma produkter som tidigare, men vi köper tio procent av dem på nätet. Motsvarande var bara ett par procent för sju år sedan.

För ett tryckeri kan det handla om att skapa produkter och göra dem öppet tillgängliga för alla potentiella kunder på nätet.

 

3. Gå efter de korta upplagorna, för de är framtiden.

Lär du dig att hantera de korta upplagorna, så har du placerat dig bra för framtiden. Upplagorna för amerikanska tryckerier har halverats de senaste fyra åren och man räknar med ytterligare en halvering fram till 2018. Samtidigt måste man då kunna hantera 100 istället för 25 order om dagen, för att ha oförändrad volym.

Den som klarar att få lönsamhet i de små upplagorna, vet att det efterhand kommer fler och fler sådana. Det är alltså en växande marknad. leder det till den långsiktiga lönsamheten. Den som blir duktig på de korta upplagorna, med snabb omsättning, ligger bättre till när allt fler upplagor fortsätter minska.

 

4. Tänk bredare än papper

– Tryck handlar om mycket mer än papper. Öppna dig för att trycka på många olika material – något som inkjet underlättar, säger Guy Gecht.

Inkjet är beröringsfritt och du kan trycka på tyg, kakel, trä, glas och mattor – förutom på papper.

Sedan berättar Guy Gecht om den nya webbportal som de utvecklat för sina kunders bilder. Den heter Imagingofthings.com och där är det meningen att kunderna kan lägga upp motiv och bilder som andra användare får lov att utnyttja. Sajten är stängd för andra än de kunder som är registrerade.

 

5. Rör inte sådant som du kan automatisera

När du öppnar ditt paket och plockar ut boken du beställt från Amazon, då är du troligtvis den första person som rör den boken. Hela processen är i dag så automatiserad – och då är ändå snittupplagan hos Amazon under tre ex.

Systemen för arbetsflöden håller på att utvecklas för att bli synnerligen sofistikerade. När jag knappar in att min tryckare blivit sjuk, så räknar systemet direkt om för att kompensera för det som hon annars skulle ha tryckt. Och omräkningen är avancerad och tar exempelvis hänsyn till:

• Att jobb på samma papper fortfarande sorteras och ligger intill varann

• Att prioritera jobb som behöver göras för att inte efterföljande maskiner ska stå still

• Att det trycks på det mest ekonomiska sättet

• Att mest möjliga produktion levereras i tid

Det handlar också om att jobb ska kunna beställas på nätet, varifrån en komplett jobbsedel skapas och skickas runt i systemet, där maskiner ställs in automatiskt och produktionen kan göras. Efter produktionen samlas kunskap in om hur det hela gick, så att kommande kalkyler på liknande jobb blir mer precisa.

 

6. Satsar du inte, så har du inte en chans att vinna

– USAs general i ökenkriget och senare utrikesminister Colin Powell sade en gång att han använde 70 procent fakta och 30 procent magkänsla när han fattade sina beslut. Det är en bra balans, säger Guy Gecht som påpekar att det alltid finns en risk förbunden med att satsa.

– Men om du inte är beredd att riskera något, så kan du heller inte vinna.

Men det kan många gånger vara svårt att veta vad som är rätt att satsa på. För alla kan inte börja trycka textil eller förpackningar, för att ta ett par av de områden som spås en lovande framtid för digitaltryck. Funktionellt tryck kräver också ofta specialkunskaper och speciellt utrustade maskiner. Klokt är att försöka samla in mest möjliga fakta – och sedan satsa på det som känns roligast att hålla på med.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *