Därför tog de fram blåa papper

PUBLICERAD: 27 januari 2016
UPPDATERAD: 27 januari

book-13440_ret_test_extra

Det var efter att en bokförläggare i Frankrike efterfrågade ett bokpapper i blåvit nyans som tryckpapperstillverkaren Holmen Paper tog fram Holmen Book Extra.

– Kunden, som på den tiden köpte produkter från våra huvudkonkurrenter, ville ha ett papper i denna blåa nyans. Vi har utfört tester, provat olika alternativ, och fann snart svaret – Holmen Book Extra i en ljusstyrka på 80, förklarar Yasmina Sefrin, försäljningschef för Holmen Paper i Frankrike.

Enligt Holmen Paper har det nya tillskottet visat sig populärt i just Frankrike. Bokförlaget Editis, som kom med förfrågan om det blåa pappret, menar att nyansen fungerar för den franska marknaden, och flera tusen ton av pappret har sålts i Frankrike hittills.

– Vi har märkt att de nordeuropeiska marknaderna tycker om Book Cream, medan preferensen längre söderut är vitare produkter. Jag vet inte varför exakt, men Book Extra går verkligen bra i Frankrike, avslutar Yasmina Sefrin.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w