Under förra året ökade Direktpress sitt utbud med 13 nya tidningar. Enligt en intervju i Editor & Publisher handlar mycket av deras ökning om satsningen på Roxens CMS för flerkanalspublicering.
Roxens system innebär att Direktpress reportrar kan skriva en artikel som publiceras direkt på webben och dessutom omedelbart formateras för publicering i tidningen, via ett centraliserat system. Det innebär att de nya tryckta tidningarna inte bär med sig extra kostnader i form av utökning av personalstyrkan.
Enligt Roxen fokuserar de på små- till medelsmå förläggare som inte har resurser att utveckla egna system. Enligt Johan Hansson på Roxen så används deras system över hela världen, men mest i Skandinavien.
– Jag skulle säga att den digitala omvandlingen har kommit längre i Skandinavien. Det finns en större anpassning av tekniken för att automatisera manuella och repetitiva arbetsuppgifter för att frigöra journalistiska resurser till att skapa innehåll. Även det minsta pressrummet har under de senaste årem gått från att publicera en gång om dagen eller en gång i veckan till nyhetsutlopp dygnet runt i flera kanaler. Samtidigt har de varit tvungna att hantera denna övergång med mindre resurser än någonsin tidigare.