Miljonlotter till nästan hela världen

PUBLICERAD: 15 februari 2016
UPPDATERAD: 15 februari

4D3A1645_1

Från uthyrning av marknadsbodar till skraplotter och bingobrickor som distribueras i hela världen. Tryckeriet Sandéns har aldrig ryggat för att återuppfinna verksamheten och utveckla egna lösningar.

– Jag vill boka en bod till marknaden nästa månad. Jag behöver fyra luftgevär och två tält. Och förresten. Jag ska ha lotteri. Är det något du kan hjälpa mig med?

Ungefär så gick det till när Sandéns i Eslöv på 1920-talet började resan från att vara uthyrare av marknadsbodar till att bli en global leverantör av en lång rad olika lotter. Att strategin håller än i dag fick Zandra Lindell, som är ansvarig för civiltryckeriet, bekräftat på en konferens nyligen:

– Där sade de att de affärsidéer som slår i dag handlar om människor i rörelse. Det är väl också därför som marknader är lika populära i dag som för hundra år sedan. Och därför som man fortsätter att sälja lotter när människor samlas.

4D3A1519_1

– De äldsta spåren av Sandéns är över 100 år gamla. Gammelfarfar gick dock i konkurs under första världskriget. Då fick han inte starta bolag på nytt, säger vd Martin Sandén och fortsätter att berätta:

– Det hela räddades troligen av att kvinnor myndighetsförklarades och fick rösträtt 1921. Då registrerade gammelfarmor det bolag som lever än i dag.

Delen med tält och luftgevär såldes på 1950-talet, när lotter och bingobrickor växte alltmer.

– Då hade farfar uppfunnit lottringen, som du kan trä på armen, så att du samtidigt kan sköta kassan. Ståltrådsringen med lotter som du river av har varit – och är – en viktig produkt för Sandéns, berättar Martin Sandén.

En produkt som det produceras mycket av i dag är bingobrickor. Tidigare återanvändes de, men 1974 kom en lagstiftning som krävde att bingobrickor skulle vara engångsvaror. Därigenom kunde spelet kontrolleras och styras upp av staten, samtidigt som man såg till att pengarna verkligen kom fram och fördelades till föreningslivet på ett rättvist sätt.

Riksdagsbeslutet var fantastiskt för Sandéns, som mångdubblade sin produktion av bingobrickor. De tog stora pappersrullar och förtryckte dem med färg. Sedan trycktes de unika sifferkombinationerna i en inkjetutrustning som företaget utvecklade. Detta började göras 15 år innan inkjet slog igenom mer generellt som tryckmetod.

4D3A1672_1

Modellen med pappersrullar som förtrycktes i färg har använts ända fram till årsskiftet. Under hösten 2015 installerades dock en Ricoh-inkjetskrivare i färg, så att helt vitt papper kan tryckas med både bakgrundsmotivet och siffrorna i en arbetsgång.

– Maskinen går inte ens ner i hastighet när den går från ett jobb till nästa. I början av maskinen sitter en Tecnau-utrustning som ger en jämn pappersmatning och i slutet en annan Tecnau-maskin som delar upp banan, så att man får färdiga bingobrickor. Därefter är de redo att skickas iväg, säger Henrik Sandén, som är vice vd.

– Hittills har vi bara kopplat in vår ena Ricoh GP 5000, så att vi kan köra färg på ena sidan. I början av 2016 kommer vi även att installera den andra, så att vi kan köra färg på fram- och baksida (4+4) eller två jobb parallellt, berättar han.

– Inkjetskrivaren med färg ger helt nya möjligheter att skapa mer anpassade bingobrickor för varje användare. Om någon vill ha rosa i botten så ordnar vi det. Och om någon vill ha med reklam på sina brickor går även det numer att ordna. Sedan räknar vi givetvis även med att kunna producera en hel del annat i de nya Ricoh-maskinerna.

4D3A1572_1
Martin Sandén tillsammans med Inge Nilsson. Foto: Rickard Grönkvist.

Bingo är viktigt för Sandéns. De berättar om hur våren innebär tvåskiftsproduktion för att göra klart för bilbingosäsongen. Upp emot tusen bilar kan samlas varje vecka när vårvärmen gör det möjligt. I Norrland – men även nere i Småland – är bilbingo kolossalt stort.

Men även om bilbingo är stort i Sverige så slås det med hästlängder av radiobingo på Färöarna.

– Dit skickar vi årligen två laster om vardera 400 000 brickor. Med knappt 50 000 invånare ger det nästan tio brickor per person – i halvåret, säger Martin Sandén.

Sandéns trycker även telefonkort till stora delar av världen samt producerar skraplotter och andra lotter. Därför är företaget säkerhetsklassat i högsta klassen – både av svenska Lotteriinspektionen och av flera andra länder.

En lott eller ett telefonkort är ofta producerade på samma sätt – i ett antal steg.

– Vi har byggt om vår Heidelberg Speedmaster CD74 så att vi bara trycker med uv-färg och torkar med led-ljus, säger Martin Sandén och berättar om fördelen med ett tryck som direkt kan efterbehandlas:

– Dessutom har vi ofta svåra material som ska tryckas. Våra kunder väljer gärna utan att ta hänsyn till hur det är att trycka på. Då passar uv-färgen bra.

4D3A1708_1
Telefonkort, lotter och bingobrickor är några av hörnstenarna i företaget. Foto: Rickard Grönkvist.

Led har bara en bestämd våglängd, vilket kräver att tryckfärgen härdar vid just den. Det begränsar tillgången på konkurrerande färgfabrikat, men gör å andra sidan att det går åt betydligt mindre energi jämfört med de traditionella uv-torkarna.

– Fördelen är också att det inte blir varmt. Med traditionell uv kan visserligen trycket hanteras direkt efteråt – men i praktiken måste pallen stå över natten och kylas ner. Dessutom finns det en sjunkande trend för priset på led-härdande uv-färg, konstaterar Martin Sandén.

Ett alternativ till screen är att trycka på ett lager flexofärg. Det blir tjockare och fungerar bättre för effektfärg.

4D3A1530_1
Marie-Louise Sjöberg bredvid en Tecnau-maskin. Foto: Rickard Grönkvist.

– Vi har en av kanske fyra Heidelberg-flexomaskiner i hela världen. Det gör att vi inte heller bryr oss om att byta, utan även kör vår civilproduktion, såsom Eslövsbladet, med led-härdande uv-färg, säger Zandra Lindell.

Civiltryckeriet som hon är ansvarig för drivs under varumärket Krontryck. Det var tidigare ett eget bolag, men produktionen är i dag helt integrerad med Sandéns övriga. Det gör också att Krontryck kan erbjuda väldigt mycket mer avancerad produktion jämfört med ett traditionellt tryckeri.

Även om skraplotter och telefonkort, som säljs till stora delar av världen, är viktiga för Sandéns så har man också många andra produkter. Tryckeriet var till exempel länge stora på 21-lotter, där man river upp två eller tre luckor och försöker komma så nära 21 som möjligt. Det är en populär produkt bland till exempel idrottsföreningar.

Men annars är det skrap – i massor av olika former – som är det som säljer. Det finns många sätt att använda lotter effektfullt i marknadsföringen. Ett bensinbolag gav till exempel bort en skraplott för varje 25 liter bensin som såldes vilket ökade försäljningen med 20 procent. Ett svenskt köpcentrum trycker skrap på sina kundutskick och ökar uppmärksamheten enormt i och med chansen att få en produkt eller en peng att handla för. Och en bilhandlare ger en skraplott till varje provkörare av bilen – med chans att vinna den.

4D3A1273_1
Zandra Lindell. Foto: Rickard Grönkvist.

– I många länder krävs det att vinster och niter är blandade. Säger organisatören att det ska finnas ett samlat vinstvärde på 50 procent och att 7 procent av lotterna ska innehålla en vinst – så låter vi våra datorer skapa lotter i förhållande till det, säger Henrik Sandén.

– Till vissa länder levererar vi vinster och niter separat. Sedan får de blanda själva. Det kan ju bero på vinstvärdet i lotteriet, hur många vinster de vill ha med. Är det till exempel en bil, så kanske de ska ha färre vinstlotter än om det är två euro som kan vinnas.

För staten och föreningslivet är det mycket viktigt med alla spelen. Därför är det givetvis bekymmersamt att 40 procent av det svenska spelandet nu har flyttat till oreglerade sajter på internet. Det är givetvis också något som påverkat Sandéns.

Under 2010-talet har de velat komplettera verksamheten. Valet föll dock inte på att åter hyra ut tält och luftgevär. Istället köptes just det lokala tryckeriet Krontryck.

4D3A1332_1
Henrik Sandén. Foto: Rickard Grönkvist.

– Vi har 800 kunder och är bland annat stora leverantörer till skolor runtom i landet. Lokalt har vi också stark förankring genom Eslövsbladet, som vi själva producerar och som distribueras till alla hushåll i kommunen, säger Zandra Lindell.

Hon visar mig en läsarundersökning som Skop gjorde så sent som i oktober i fjol. Den visar att 90 procent av Eslövsborna känner till Eslövsbladet och av de som läser det blir 78 procent ofta intresserade av något som det annonseras om.

– Det är otroligt att ett lokalt reklamblad fortfarande kan ha ett så starkt inflytande i en tid med så väldigt många medier. Det nya som vi gör är att annonsören även får en digital fil med sin annons så att de kan lägga den på sin hemsida och Facebook, säger hon.

– Annars har det varit en stor sak för Krontryck att bli en del av Sandéns. Det finns nog inget annat lokaltryckeri i Sverige som kan erbjuda sina kunder så många möjligheter för tryck och efterbehandling, avslutar Zandra Lindell.

4D3A1457_1
Martin Sandén. Foto: Rickard Grönkvist.

Så gör de lotterna

Det är många steg som en skraplott eller ett telefonkort ska genomgå innan de är klara att skickas från Sandéns. För de här produkterna är det arktryckning som gäller.

  • Steg för steg
    Först trycks fyrfärg med hjälp av uv-press.
  • Därefter trycks spelinformationen respektive nummerkoden på kortet med hjälp av inkjet eller digitaltryck. Då är det fortfarande i hela tryckark.
  • Därefter lackas kortet i en speciellt Heidelbergpress med två flexotryckverk. Där kan man först trycka på en typ av lack, sedan härda den och lägga på ytterligare en som
    även den härdas. Den senare härdas i en längre torktunnel.
  • Sedan läggs själva skrapfärgen på, med hjälp av konventionell screenteknik.
  • Slutligen kan man trycka en färg eller fyrfärg ovanpå skrapet.
  • Med hjälp av en rotativ Bograma-stans  och perforering kan de färdiga tryckarken automatiskt skäras ner till färdiga lotter eller telefonkort. Dessa försluts i buntar, utan att någon operatör har möjlighet att plocka till sig en enskild lott.
  • Därefter packas allt i anonyma svarta påsar och skickas ut i världen.

Utrustning

Ricoh har sålt en IP 5000 GP-lina med Tecnau efterbehandling till Sandéns. Med lösningen kommer de att kunna producera bingobrickor från rulle till rulle eller rulle till ark på tre tum enkelsidigt, till en bredd på 520 millimeter duplex. Produktionslinjen innefattar:

  • Två stycken Ricoh IP5000 GP med en hastighet på 64 meter i minuten.
  • Två av- och ett upprullningsställ från Tecnau.
  • En 1550 Plus dynamisk perforator från Tecnau (med dynamisk menas att man digitalt kan skriva in varierande längder – eller att perforatorn helt ska hoppa över).
  • En C20 cutter med stacker och transportband. Den är speciellt anpassad till att kunna klippa tre tum.
  • På maskin nummer två, som nu installeras, kopplas en befintlig ESS klipp med stack och lim.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)