Med Ravindra Parasnis kommer kunskap från Asien, USA, Nordafrika och Europa in i Grafiska Företagen.
Att bedriva mer omvärldsbevakning och samtidigt värna om organisationens expertkunskap vad gäller avtalsfrågor och arbetsrätt, det är några av kärnfrågorna för Ravindra Parasnis, som sedan i höstas är ny vd för Grafiska Företagen.
Han kommer till de svenska tryckerierna med en bred internationell erfarenhet. Han är civilekonom och startade på Ericsson för att sedan fortsätta på Tetra Pak i Asien och USA. De senaste tio åren har han varit vd och sedan Nordenchef för Stora Enso Packaging, med tusen anställda och en omsättning på två miljarder. Mellan gymnasiet och studierna hann han även med att arbeta som bokbindare på Norstedts tryckeri.
– Jag blev kontaktad för jobbet som vd på Grafiska Företagen. Det fanns ett par skäl. Dels var jag förtrogen med vad organisationen gör, eftersom jag suttit i styrelsen i ett par omgångar. Dels har jag arbetat på Exportrådet, där jag jobbade mycket med mindre företag. Dels har jag mångårig erfarenhet av att arbeta i stora företag.
– Det här jobbet känns som en rolig utmaning och ger möjlighet att försöka applicera mina operationella kunskaper i en ny typ av miljö. Inom Grafiska Företagen arbetar vi långsiktigt med påverkansarbete, istället för att ha allt fokus på att göra vinst varje månad.
Även om delar av den grafiska branschen krympt på senare år, finns det stora företag som blivit ännu större – främst inom förpackning och storformat. Men man ska inte tro att det är lugnt bara för att man är inom en växande del av branschen.
– Jag är van vid att tänka i ständig effektivisering och förändring, eftersom förpackningsbranschen ständigt är utmanad. Det är också en bransch med väldigt kort framförhållning. Det är otroligt korta puckar och många företag har valt att ha en stor produktpalett, säger Ravindra Parasnis och fortsätter:
– Det finns många likheter mellan förpackningsbranschen och tryckerier, men också skillnader. Förpackningsbranschen har kommit längre i att ständigt utveckla nya lösningar för sina kunder medan man i den grafiska branschen tenderar att sälja samma sak som kollegan, tillverkat i samma typ av maskiner. Priserna sätts ofta utifrån en produktionskostnadskalkyl – och inte utifrån det värde man tillför kunden.
– Men det finns stora företag som ser ut som de i den grafiska branschen. Ta exempelvis ett pappersbruk, där ju produkterna är rätt lika från företag till företag. Sedan producerar man dygnet runt hela veckan och det enda som varierar är hur mycket man kan få betalt för sin produkt.
– Den stora utmaningen för vår bransch är att göra om och paketera och sälja våra produkter utifrån värde för kunden, istället för att gå på produktkostnad plus en marginal. Men det är inte lätt. En oerhört stor del av investeringarna ligger i att sätta tryck på papper – något som efterfrågas allt mindre, samtidigt som teknikskiftet gör att det ska tryckas på nya sätt.
Något som Ravindra Parasnis lyfter fram som positivt är de många entreprenörer som själva äger sina företag.
– En entreprenör, som själv äger sitt företag, flyttar inte gärna produktionen till Estland. I den anonyma tillverkningsindustrin kan det däremot vara ett lätt beslut att fatta.
– Det entreprenörsdrivna företaget är flexibelt och har lätt att ta beslut om förändringar. Dessa kan handla om allt från att införa en hög grad av automation från order till output. Men det kan också handla om att bredda sitt produktutbud och öka servicen. Det finns alltid utrymme för båda dessa typer av företag. Se på möbelsidan, där det till exempel finns plats både för Ikea och för Swedeses designmöbler.
Många av de mindre tryckerierna slåss för sin överlevnad, samtidigt som flera av de största förpackningsföretagen blir allt större. Hur ska Grafiska Företagen möta det här?
– Vi har några värdefulla tjänster, som vår expertkunskap när det gäller arbetsrättsliga frågor. Vi hjälper till i domstol. Vi stöttar i besvärliga arbetsrättsliga frågor och driver hela avtalsrörelsen. Det är extremt viktiga tjänster för våra kunder. Det ska vi se till att förvalta och förmera. Men vi ska också omvärldsbevaka, analysera och tillföra inspiration och nytänkande till företag i branschen. Sedan är det de som gör affärerna. Men vi kan vara en inspiratör. Vi måste ändra oss, så att vi kan ta den positionen, säger han och fortsätter:
– Huvuddelen av våra medlemmar har tryck som huvudsaklig sysselsättning. Så länge det är så, ska vi vara en talesperson för det och visa alla goda sidor av tryckt material. Det är en självklarhet. Vi ska också hjälpa företagen att dela kunskap. Det går fortare och fortare och det finns massor av trender. Alla funderar på vad de ska göra.
– Kunskapsdelning är något som vi jobbar med. De branschföreningar vi driver ska vara forum för effektiv kunskapsdelning. Kompetensförsörjning är ett annat viktigt område. I en digitaliserad värld ställs nya krav på de medverkande. Hur ska säljprocesserna se ut? Det är ett exempel på en kompetensutvecklingsfråga. Vi gjorde en rapport där vi tittade på vilka kompetenser som behövs i digitaliseringens fotspår. Plötsligt behöver man fem programmerare. Hur får man dem att bli intresserade av branschen? Det tror jag också blir ett område som vi behöver titta på, avslutar Ravindra Parasnis.