En rask promenad bort från Uppsala Centralstation ligger KPH Trycksaksbolaget, nyligen inflyttade i nya lokaler vid Kungsporten. En frusen januarieftermiddag hälsar jag på för att prata med vd:n Lena Pettersson om deras tidigare satsning på Tryckportalen och en inspirationsbank som lanserades i samband med den uppdaterade hemsidan.
Det finns ett dilemma i branschen när det kommer till att förmedla vad företagen gör, konstaterar Lena Pettersson när vi sitter vid ett konferensbord med varsin kaffe i handen.
– Vi är en trycksakspartner, men det vi lever på är ju att sälja kunskap som våra kunder inte har om hur de får en optimal slutprodukt. Inspirationsbanken är ett sätt att visa bredden i vår verksamhet, säger hon.
KPH:s inspirationsbank är ett nystartat arkiv som visar trycksaker, storformat och expo som företaget tagit fram. Där ligger fokus på vackra bilder på en rad olika trycksaker – allt för att visa företagets bredd. Verktyget lanserades samtidigt som KPH:s nya webbsajt, i samma veva som företaget flyttade till nya lokaler en dryg kilometer bort från de gamla.
– Tittar man på många hemsidor inom branschen så är de flesta ganska tråkiga och faktabaserade. Jag tror inte att det är vad kunderna letar efter när de kollar på tryckerier, och många struntar nog i vilken tryckpress som används – de vill veta hur produkten kommer att se ut i slutändan, säger Lena Pettersson.
Tanken är att inspirationsbanken ska kunna användas som ett mångfacetterat verktyg. Dels kan det användas av säljarna, när de möter nya eller befintliga kunder, för att peka på vad som har gjorts tidigare och utveckla idéer. Och dels är det till för att inspirera de som besöker KPH:s hemsida och undrar vad de skulle kunna göra tillsammans med företaget.
– I och med att bilderna i vår bank blir fler kommer ju även alternativen att öka, och det blir tydligt att vi kan komma med många olika lösningar för samma trycksak. Vi tror att den kommer fungera som inspiration för både kunder och för oss när vi projektleder inom företaget, säger hon.
Men långt innan inspirationsbanken lanserades satsade KPH på ett annat verktyg som fokuserade mer på det praktiska: Tryckportalen. Det är ett verktyg som går ut på att du som kund ska kunna ladda upp ett original, välja preferenser och beställa trycksaken snabbt och enkelt.
– När vi lanserade Tryckportalen trodde vi att det skulle bli jättestort, att kunden ville ha ett standardiserat utbud och en förenklad process för att ta fram sina trycksaker, men riktigt så var det inte, säger Lena Pettersson.
Hon menar att en öppen webbportal inte var vad kunderna efterfrågade, det fanns redan så många liknande tjänster på nätet där stora och små kunder kunde beställa till exempel visitkort och liknande produkter via olika sorters verktyg. Istället fick de utveckla Tryckportalen vidare.
– Det våra kunder ville ha var antingen direktkontakt med oss eller ett företagsinriktat verktyg som ser till deras specifika behov, så det var något vi tog fasta på, fortsätter hon.
Den allmänna Tryckportalen för enskilda kunder finns fortfarande kvar, men för företagskunder finns även möjligheten att bygga ett eget trycksaksarkiv. Den delen av portalen är specificerad enligt kundens behov och byggs upp i dialog med KPH.
Med verktyget kan kunden bland annat ge sin personal olika rättighetsnivåer – till exempel kan ett företag göra så att flera anställda kan ladda upp original och ange hur många enheter som behövs, medan bara en har attesteringsrättigheter. Här kan kunden även styra upplagor, leveransadresser, och tillgången till olika trycksaker – allt efter eget önskemål.
– Det handlar om att erbjuda en helhetsservice – inte bara trycksaker och roll-ups. Vi ger i och med Tryckportalen en enhetlig väg för kunden – det är inte en snabb process att bygga upp ett sådant arkiv, men det blir unikt anpassat för varje kund och det betyder förhoppningsvis att de blir kvar hos oss länge, säger Lena Pettersson.
Många av kunderna som använder KPH:s Tryckportal är företagskedjor eller företag med flera avdelningar, och enligt Lena Pettersson har verktyget underlättat i deras arbete då de kan ha full koll på de olika trycksakerna.
Hon passar också på att visa mig runt i de nya lokalerna. När jag är där har företaget varit på plats i en vecka, och trots att en del saker inte hunnit packas upp är arbetet i full gång. De har nyligen tagit över en stor del produktion av trycksaker från Uppsala Universitet, vilket innebär att en hel del kompendium och liknande ska tryckas innan terminstart. Hon visar också den långa raden med avhandlingar som de trycker för universitetet. Det är en kund som har många institutioner och avdelningar och som kräver mycket av sin trycksaksleverantör och sin tryckportal. Men det är inte bara för kunderna som verktyget har underlättat.
– Det finns ju en poäng med att ha verktyget för oss också, eftersom beställningarna därifrån går direkt in i vårt produktionsflöde. Det innebär att vi blir mer effektiva i och med att vi kommer undan hanteringen av beställningarna. Men det är bara en positiv effekt, drivkraften handlar fortfarande om att skapa ett mervärde för kunden.
Verktyget är ständigt i utveckling, enligt Lena Pettersson. Hon menar att arbetet tillsammans med Uppsala Universitet är en av anledningarna till en vidareutveckling, men de tittar även på att knyta ihop portalen som den ser ut i dag med ett framtida crossmedia-utbud.
– Crossmedia är ju egentligen något som vi i branschen pratat om länge, men det har inte riktigt nått ut till så många andra branscher än. Portalen har väl funnits i fem-sex år nu och det här är bara ett led i den utvecklingen.
Att ta fram en ny hemsida var också en del i företagets utveckling, och hittills har den fått positiv respons. Det är mycket nytt som händer på KPH Trycksaksbolaget vilket blir ännu tydligare efter att jag lämnat Lena Pettersson i Kungsporten. På vägen tillbaka till Uppsala Centralstation ser man än så länge skyltar hänga kvar på de gamla lokalerna.