Optimistiskt inför 2016 enligt Drupas trendrapport

PUBLICERAD: 14 mars 2016
UPPDATERAD: 14 november

How are companies doing_

Resultaten av Drupas tredje globala trendrapport visar att trots att återhämtningen från finanskrisen 2008 är ofullständig och ojämn så är tryckerier allt mer optimistiska om deras utsikter under 2016, trots skärpta marginaler och fallande priser.

Svaren kommer från en global panel av cirka 750 tryckerier – forskningen och skrivning av rapporterna sköttes av Richard Gray och Neil Falconer från marknadsundersökningsföretaget Print Future.

– Den föregående rapporten från 2015 var positiv i allmänhet, globalt. Under 2016 är bilden mer varierande, där vissa regioner blomstrande, såsom Nordamerika, medan andra kämpade, inklusive några av utvecklingsregionerna. Och medan förpackningar och funktionella marknader generellt mår bra, är de i den kommersiella marknaden mer utmanade och de i förlagsmarknaden särskilt så, säger Richard Gray.

37 procent av panelen beskrev sin situation 2015 som bra, men hela 12 procent tyckte att de hade en dålig situation. Överallt ökar dock positiviteten, men de största skillnaderna ser de i Afrika, Australien och Oceanien, Mellanöstern och Asien.

Rapportern visar också att de digitala teknikerna växer snabbast – i genomsnitt 28 procent per år – men arkoffset-litografi ser också en betydande tillväxt, särskilt inom publishing och förpackning. Flexografi och djuptryck visar också tillväxt inom förpackning.

Mer från trendrapporten hittar du här.

Chart 1 Digital print growth Changes in volume by print technology 2016 Printer investment plans

Läs vidare

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Scanpack firar 60 år och är starkare än någonsin. Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast – och reaktionerna var överväldigande positiva enligt Svenska Mässan.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

Senaste nytt

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Scanpack firar 60 år och är starkare än någonsin. Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast – och reaktionerna var överväldigande positiva enligt Svenska Mässan.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200