Optimistiskt inför 2016 enligt Drupas trendrapport

How are companies doing_

Resultaten av Drupas tredje globala trendrapport visar att trots att återhämtningen från finanskrisen 2008 är ofullständig och ojämn så är tryckerier allt mer optimistiska om deras utsikter under 2016, trots skärpta marginaler och fallande priser.

Svaren kommer från en global panel av cirka 750 tryckerier – forskningen och skrivning av rapporterna sköttes av Richard Gray och Neil Falconer från marknadsundersökningsföretaget Print Future.

– Den föregående rapporten från 2015 var positiv i allmänhet, globalt. Under 2016 är bilden mer varierande, där vissa regioner blomstrande, såsom Nordamerika, medan andra kämpade, inklusive några av utvecklingsregionerna. Och medan förpackningar och funktionella marknader generellt mår bra, är de i den kommersiella marknaden mer utmanade och de i förlagsmarknaden särskilt så, säger Richard Gray.

37 procent av panelen beskrev sin situation 2015 som bra, men hela 12 procent tyckte att de hade en dålig situation. Överallt ökar dock positiviteten, men de största skillnaderna ser de i Afrika, Australien och Oceanien, Mellanöstern och Asien.

Rapportern visar också att de digitala teknikerna växer snabbast – i genomsnitt 28 procent per år – men arkoffset-litografi ser också en betydande tillväxt, särskilt inom publishing och förpackning. Flexografi och djuptryck visar också tillväxt inom förpackning.

Mer från trendrapporten hittar du här.

Chart 1 Digital print growth Changes in volume by print technology 2016 Printer investment plans

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: