IRM förväntar en ökning om 4,2 procent

IRM:s reviderade prognos för 2016 har släppts, och med ökade förväntningar på svensk ekonomi ökar också förväntningarna på medieinvesteringarna 2016. Det fjärde kvartalet 2015 ökade medieinvesteringarna med 6,7 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Detta har lett till att IRM ökar sina förväntningar till 34,3 miljarder kronor, 4,3 procent mer än 2015.

– Det fjärde kvartalet 2015 var överraskande starkt, inte bara vad gäller medieinvesteringar utan också vad gäller den svenska ekonomin. Och nu är signalerna på marknaden att även 2016 börjat starkt, det gör att vi har skruvat upp förväntningarna på året, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Det är de digitala medierna som förväntas att öka – beräkningen ligger på 18 procents ökning jämfört med föregående år. Print förväntas dock tappa i flera kategorier, de förväntas redovisa tvåsiffriga tapp i förhållande till 2015-års nivåer.

– Med ett högtryck för medieinvesteringarna så kan många medier göra ett bra 2016. Givetvis ser vi stor tillväxt digitalt, men även utomhus har en stark trend, något som vi också sett internationellt. Även radio, bio och butiksmedia förväntas gå mycket bra, avslutar Madeleine Thor.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: