IRM förväntar en ökning om 4,2 procent

PUBLICERAD: 18 mars 2016
UPPDATERAD: 18 mars

IRM:s reviderade prognos för 2016 har släppts, och med ökade förväntningar på svensk ekonomi ökar också förväntningarna på medieinvesteringarna 2016. Det fjärde kvartalet 2015 ökade medieinvesteringarna med 6,7 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Detta har lett till att IRM ökar sina förväntningar till 34,3 miljarder kronor, 4,3 procent mer än 2015.

– Det fjärde kvartalet 2015 var överraskande starkt, inte bara vad gäller medieinvesteringar utan också vad gäller den svenska ekonomin. Och nu är signalerna på marknaden att även 2016 börjat starkt, det gör att vi har skruvat upp förväntningarna på året, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Det är de digitala medierna som förväntas att öka – beräkningen ligger på 18 procents ökning jämfört med föregående år. Print förväntas dock tappa i flera kategorier, de förväntas redovisa tvåsiffriga tapp i förhållande till 2015-års nivåer.

– Med ett högtryck för medieinvesteringarna så kan många medier göra ett bra 2016. Givetvis ser vi stor tillväxt digitalt, men även utomhus har en stark trend, något som vi också sett internationellt. Även radio, bio och butiksmedia förväntas gå mycket bra, avslutar Madeleine Thor.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Roland DG lanserar sin mest produktiva print and cut-skrivare någonsin. True-VIS XG-640 blir den nya flaggskeppsmodellen i True-VIS-serien.

Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hur kan tryckt kommunikation tränga igenom det massiva digitala bruset? Enligt Mathew Faulkner, marknads- och innovationschef inom storformat hos Canon EMEA, har print kraften att bli raketbränsle för tillväxt. Inte minst i oroliga tider. 

Canon Matthew 2
Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Nu har Antalis fått in den nya hybridskrivaren HP latex R-530 till sitt demorum. Den passar bra för mindre företag som behöver trycka både på rulle och skivor.

20250527_121309
Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Ny delägare lyfte Infront-Nordic

Storformatstryckeriet Infront-Nordic i Skogås i södra Stockholm har vuxit kraftigt på kort tid. På bara två år har omsättningen ökat från tre till 21 miljoner kronor.

Infront DSC_9483
Ny delägare lyfte Infront-Nordic