Det kan ibland vara svårt att följa med i hur snabbt tryck på tyg växer. Somliga talar om en fördubbling på två år – och då har hela övergången till interiörtryck bara börjat.
Ett företag som vill vara med i den här utvecklingen är Schneidler. De samarbetar i dag med ett antal agenturer som på olika sätt stödjer ett professionellt tryck på tyg. En av dessa samarbetspartners är schweiziska Lüscher-Tschudi som Kenth Quartino, produktchef på Schneidler, tipsade mig om.
Schweizisk kvalitet och erfarenhet
Schweizaren Werner Tschudi är utbildad textilingenjör och har under många år byggt upp textiltryckeriet Fahnenschudi. Han är även delägare i Lüscher-Tschudi. ett schweiziskt team som utvecklar och producerar utrustning för softimage och textiltryck. Softimage är exempelvis fondväggar medan ett textiltryck kan vara kläder, kuddar eller liknande.
– Redan 1999 byggde vi vår första egna textilprinter. Den hade 12 färger och var 160 cm bred. Några år senare skapade vi en maskin för Mutoh. Men i bakhuvudet fanns viljan att skapa en egen utrustning”, berättar Werner Tschudi när jag träffar honom på Fespa.
I flera år har Werner tillsammans med den schweiziska maskintillverkaren Hans Lüscher, arbetat på att ta fram den optimala textilskrivaren. Lüscher har under många år gjort maskiner för att trycka på screenramar (CTS) så problemställningen var absolut inte obekant för dem. Resultatet T-Rex 320 är intressant, eftersom de får fram en mycket hög kvalitet utan att ha hakat på trenden med allt finare printhuvuden.
– Vi trycker på förbehandlat material och kan värma tyget till över 200 grader för att fixera trycket. Tyget kan både vara av naturfiber och polyester. Minsta droppstorlek är 13 picoliter”, säger Werner Tschudi och visar fantastiskt tjusiga tryckta tyger. Förvånande eftersom många andra sublimeringsutrustningar är nere i droppstorlekar på 5-7 picoliter.
– Det viktiga är bläcket och huvudena. Vi har själva utvecklat bläcket och huvudena är beprövade från Konica Minolta. Titta på den kvalitet vi får med backlit produktion, samtidigt som vi producerar över 100 kvm i timmen. Även om du går på vår allra högsta tryckkvalitet, så får du ut 80 kvm i timmen.” menar Werner.
– Kvalitén är fantastisk, säger Kenth Quartino, som ansvarar för storformat hos den svensk/norska återförsäljaren Schneidler.
Light-färger för jämna toner
Werner Tschudi berättar att de använder sig av lightfärger. Det är färger med 30% mindre färg jämfört med normala färger. Det underlättar framställandet av jämna toner och ger bra genomtryck vid behov.
– Använder du printhuvuden med små droppstorlekar behöver man kanske inte light-färger. Men vi använder huvuden med lite större droppstorlek för att inte behöva printa så tätt på områden som behöver mer färg. Light-färgerna gör att vi kan undvika att trycket blir flammigt. Samtidigt slipper vi problemet med små öppningar i printhuvudena, som inte är stabila och måste korrigera ofta. Konica Minoltas huvuden är mycket stabila.
Separat fixeringsutrustning
– Något annat som är viktigt att förstå är att det bläcktryckta digitaltrycket inte ersätter vanligt textiltryck, säger Werner Tschudi.
– Det är bra för några hundra eller tusen kvm eller för specialkollektioner. Men det kan idag inte ersätta den reaktiva processen i ett riktigt textiltryckeri. Där behöver du ånga och ett tvättsystem.
– I vår maskin trycker du direkt på tyget som efter trycket passerar genom en fixeringsutrustning med en 60 cm lång värmekanal – beröringsfritt. Det behövs inget transferpapper eller någon kalander för att pressa färgen in i tyget. Vår utrustning löser det med värmen. Fixeringen måste vara separat, eftersom den arbetar i annan hastighet än skrivaren.
– Ett val som måste göras innan du köper maskinen är om du ska köra pigmenterat (Reakta) eller opigmenterat (Dispersde) bläck. Naturfiber trycks med pigmenterat bläck och polyestertygerna trycks med opigmenterat. Sedan väljer du färger utifrån vad du ska trycka, menar Werner Tschüdi.
Sex eller åtta färger
Den gemensamma maskinen har fått namnet T-Rex 320 där siffrorna står för maskinbredd i cm. Den finns bara i en bredd. Däremot måste du välja om du ska ha sex eller åtta färger. Ska du trycka på Soft Signage, såsom vepor och backlit, då är det sex färger som gäller. Cmyk samt Light Cyan och Light Magenta. Ska du trycka på textil, till exempel inredning eller kläder, behöver du istället åtta färger. Cmyk plus orange, turkosblå, Light cyan o Light magenta, där de två senare speciellt finns för att ge bra hudtoner. Med detta kan du nå alla färger du behöver.
– Vi har i vårt färglaboratorium fastställt 20 000 toner. De ligger i utrustningen och du trycker ut dem på det material som du ska använda. Sedan kan du visa provtryck på färgerna för dina kunder, säger Werner Tschüdi.
Kenth Quartino kommenterar avslutningsvis varför han fastnat för den här maskinen.
– Det är en in intressant digital utrustning för textiltryckare. T-REX 320 har en stabil, vibrationsfri konstruktion i en modern design, med mycket fin teknik. Ett egenutformat och automatiserat inmatningssystem garanterar en enkel och konstant spänning över hela längden och bredden och en termisk tork garanterar helt torrt bläck på utskriften. Automatisk rengöring av printerhuvuden underlättar hantering och underhåll. Dessutom är den förhållandevis snabb trots en separat fixeringsutrustning. Textil sublimering är definitivt en teknik på frammarsch – och vi har bara sett början än.

Werner Tschudi och Hans Lüscher har tillsammans skapat en maskin för tryck direkt på textil.

Kenth Quartino är produktchef på Schneidler, som lägger alltmer fokus på textil. De har blivit Skandinavisk återförsäljare av den tyska tillverkaren Pongs produkter. Där finns allt från ljudabsorbenter till konstnärsväv – med mängder av tryckprodukter däremellan.

En av Pongs specialiteter är att väva tyger för bullerdämpning. Tygerna går utmärkt att bläcktrycka. Pongs betonar också att de själva gör allt från att väva till att belägga, tvätta och skära tygerna.

Hans Rosén framför ftalatfria polyestermaterial från Verseidag, som är en av världens största pvc-producenter. För bilindustrin, alla skottsäkra bilar, material till skottsäkra västar etc.







