Med undantag av offentlig upphandling, så säljer H-tryck inte direkt till användarna, utan bara genom återförsäljare – som mestadels består av tryckerier och reklambyråer.
– Ju sämre det går för den grafiska branschen, desto bättre går det för H-tryck, menar Johan Enquist, som är säljare och besöker tryckerier från norr till söder.
– Så när tryckerierna lägger ner egen offsettillverkning, så kommer de gärna till oss för att få producerat större upplagor av lösblad, broschyrer, kuvert och blanketter, fortsätter han.
Det senare är något som definitivt inte är på tillbakagång hos H-tryck, konstaterar vd Per-Åke Hansson.
– Nu finns det bara fem blankettryckerier kvar i Sverige. Och det är många som fortfarande vill ha en självkopierande blankett som kan fyllas i och där olika parter får sin del. Åkerier är till exempel stora användare, säger han och fortsätter:
– Det går att göra upp till sju kopior, men då får man trycka hårt. Fem kopior är dock inget problem och det är också det maximala antal som vi automatiskt kan skapa set av i vår maskin.
Ett annat område där H-tryck är rätt så unika, är inom tryck av A4. De har en Müller Martini rotationspress som producerar 40 000 sidor i timmen. Hemligheten är att den är rullmatad, och först på slutet arkar upp.
Vid mitt besök är det årets första produktion av protokoll till Bilprovningen som ligger i maskinen. Tänk dig att nästan tusen sidor produceras varje minut. Det är drygt 15 fyrfärgssidor i sekunden.
– Maskinen har också registerkontroll, så vill vi ha 4+4 tryck så kan vi först köra rulle-rulle och sedan baksidan med exakt register i förhållande till primasidan. I en arbetsgång kan vi annars köra 1+4, eftersom maskinen har fem färgverk med vändning efter det -första, säger projektledaren och säljaren Sam Hansson.
Även om den stora volymen produceras i de två rotationsmatade blankettpressarna, i Ryobi-arkpressen och i de fyra kuverttryckpressarna, så finns här också ett rätt stort digitaltryckeri. Två Océ Varioprint 6160 volymarkmaskiner, en Kodak Nexpress och en ny Canon Imagepress 1110 – där alla kan köra SRA3 (A3 i överformat) – gör att både små upplagor och personalisering av förtryckt offsetmaterial kan tas fram snabbt och effektivt. I Nexpressen kan trycket även lackas direkt.
Med en komplett utrustning för att trycka och personalisera, så krävs bara kuvertering för att erbjudandet ska vara komplett.
– Vi skickar 300 000–400 000 försändelser varje månad. Just att vi under samma tak trycker, personaliserar och distribuerar, är något som våra kunder uppskattar. Oberoende av storm eller snökaos, så kan vi få allting klart till posten som får allting färdigsorterat i backar, säger Per Hansson, som är säljare och projektledare.
– En kund berättade för mig om hur orolig han tidigare varit, när han hade tryck på ett ställe, adressering på ett annat och kuvertering på ett tredje, fyller Sam Hansson i.
– Han säger att han nu sover gott om natten, efter att ha flyttat produktionen till oss. Och det passar med den känsla som vi vill ge våra kunder – en kombination av pris och service.
Per-Åke Hansson fyller i:
– Jo. Tryckerierna kan lita på att vi inte bearbetar deras kunder. Och vi har snabb återkoppling med prislämning. Och så håller vi leveranstiderna. De flesta priser hittar de också direkt i vår tryckta prislista, som alla våra återförsäljare har att slå i.
H-tryck har inte som ambition att konkurrera med Strålfors, Parajett och de andra jättestora företagen. Tvärtom vill de visa att det finns ett rationellt alternativ även för de som bara behöver trycka och distribuera några tusen tryck. De maskiner som används för kuverteringen är Kern och Bührs, så H-tryck erbjuder samma möjligheter att falsa brev och lägga med kataloger eller annat i kuvertet.
– Man ska också komma ihåg att även om ett företag kanske gör av med 100 000 kuvert kan det vara fördelat på olika adresser och verksamheter, så varje tryckorder kanske ändå bara gäller några tusen, säger Per Hansson.
H-tryck har nu i vår räknat igenom 2015 och kan konstatera att deras 36 anställda omsatt 52 miljoner kronor – och genererat ännu ett år med tillväxt.
– Då ska man komma ihåg att vi 2014 gjorde alla valsedlarna, så egentligen har vi ökat omsättningen med 6–7 -miljoner om man drar bort det, konstaterar en glad Per-Åke Hansson.