Vad tittar du på?

PUBLICERAD: 27 april 2016
UPPDATERAD: 27 april
Jason McMillion är vd på eyetracking-företaget Need Insights.
Jason McMillion är vd på eyetracking-företaget Need Insights.

Att mäta ögonrörelser kan ge svar på om mottagarna ser det du vill att de ska se, till exempel i en annons eller på en hemsida. Det Stockholmsbaserade startup-företaget Need Insights har satsat på den nygamla tekniken och tror att den kan göra nytta i bruset.

Eyetracking handlar om att mäta ögats rörelser. Ofta med hjälp av en kamera som är speciellt framtagen för ändamålet. Den innehåller i sin tur två mindre kameror som håller koll på pupillernas rörelser, samtidigt som den skickar ut infrarött ljus som studsar på hornhinnan och berättar vad ögonen fokuserar på. Precisionen är hög – marginalen är bara några millimeter.

Metoden används inom en rad branscher, till exempel i handikapphjälpmedel, inom bilindustrin för att optimera paneler och i spel där du kan styra händelserna genom att fokusera blicken.

Det är möjligt att mäta vart användarens blick söker sig, med en felmarginal på några millimeter.
Det är möjligt att mäta vart användarens blick söker sig, med en felmarginal på några millimeter.

Det område som det nystartade företaget Need Insights har fokuserat på är dock marknadsföring och kommunikation, där tekniken främst används för att utröna vad mottagaren ser och fokuserar på i till exempel en annons eller på en hemsida; läser de texterna och lägger de märke till loggan?

– Min egen bakgrund är inom marknadsföring. Men för fem, sex år sedan började jag att ifrågasätta mina egna marknadsföringsinsatser. Vi visste allt om våra produkter och vårt företag, men vi såg ändå ett kommunikationsglapp gentemot konsumenterna, berättar Jason McMillion som är vd på företaget.

– Att köpa en tidningsannons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren.

Traditionellt har leverantörer inom eyetracking, menar han, fokuserat på månadslånga och kostsamma uppdrag. Vilket inte riktigt rimmar med kommunikationsbranschen där ledtiderna är kortare och projektbudgeterna mindre. Därför har de utvecklat ett annat sätt att arbeta på, som för deras del bygger på snabbare uppdrag och stora volymer, och en egen tjänst speciellt riktad mot printannonsörer.

”Att köpa en tidnings­annons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren”, säger Jason McMillion. Här ett diagram över hur personer uppfattar printannonser – och vad de tittar på.
”Att köpa en tidnings­annons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren”, säger Jason McMillion. Här ett diagram över hur personer uppfattar printannonser – och vad de tittar på.

Eyetracking har funnits på marknaden i några decennier, konstaterar Jason McMillion, men man har märkt ett ökat intresse under den senaste tiden. Samtidigt har tekniken blivit mer och mer avancerad, i dag finns till exempel ett par glasögon som gör det möjligt att mäta användarens omgivning – vilket bland annat kan användas för att undersöka hur kunder uppfattar och interagerar med förpackningar.

– Det är bara under de senaste året som människor börjat förstå vad det handlar om. Frågar du mig igen om ett år så tror jag att det har börjat närma sig en massmarknadsprodukt, säger han och konstaterar senare:

– Det är så mycket brus i dag och vi människor möts av så många budskap, någonstans måste vi börja titta på hur konsumenterna betraktar allt som når dem. Vi tar in mycket information med hjälp av våra ögonen, och därefter fattar vi beslut. Det här är ett bra verktyg att börja undersöka med. Bruset kommer antagligen inte att minska.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke