Vad tittar du på?

PUBLICERAD: 27 april 2016
UPPDATERAD: 27 april
Jason McMillion är vd på eyetracking-företaget Need Insights.
Jason McMillion är vd på eyetracking-företaget Need Insights.

Att mäta ögonrörelser kan ge svar på om mottagarna ser det du vill att de ska se, till exempel i en annons eller på en hemsida. Det Stockholmsbaserade startup-företaget Need Insights har satsat på den nygamla tekniken och tror att den kan göra nytta i bruset.

Eyetracking handlar om att mäta ögats rörelser. Ofta med hjälp av en kamera som är speciellt framtagen för ändamålet. Den innehåller i sin tur två mindre kameror som håller koll på pupillernas rörelser, samtidigt som den skickar ut infrarött ljus som studsar på hornhinnan och berättar vad ögonen fokuserar på. Precisionen är hög – marginalen är bara några millimeter.

Metoden används inom en rad branscher, till exempel i handikapphjälpmedel, inom bilindustrin för att optimera paneler och i spel där du kan styra händelserna genom att fokusera blicken.

Det är möjligt att mäta vart användarens blick söker sig, med en felmarginal på några millimeter.
Det är möjligt att mäta vart användarens blick söker sig, med en felmarginal på några millimeter.

Det område som det nystartade företaget Need Insights har fokuserat på är dock marknadsföring och kommunikation, där tekniken främst används för att utröna vad mottagaren ser och fokuserar på i till exempel en annons eller på en hemsida; läser de texterna och lägger de märke till loggan?

– Min egen bakgrund är inom marknadsföring. Men för fem, sex år sedan började jag att ifrågasätta mina egna marknadsföringsinsatser. Vi visste allt om våra produkter och vårt företag, men vi såg ändå ett kommunikationsglapp gentemot konsumenterna, berättar Jason McMillion som är vd på företaget.

– Att köpa en tidningsannons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren.

Traditionellt har leverantörer inom eyetracking, menar han, fokuserat på månadslånga och kostsamma uppdrag. Vilket inte riktigt rimmar med kommunikationsbranschen där ledtiderna är kortare och projektbudgeterna mindre. Därför har de utvecklat ett annat sätt att arbeta på, som för deras del bygger på snabbare uppdrag och stora volymer, och en egen tjänst speciellt riktad mot printannonsörer.

”Att köpa en tidnings­annons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren”, säger Jason McMillion. Här ett diagram över hur personer uppfattar printannonser – och vad de tittar på.
”Att köpa en tidnings­annons skapar inget värde, det uppstår först när någon läser eller ser annonsen, förstår kommunikationen och uppfattar avsändaren”, säger Jason McMillion. Här ett diagram över hur personer uppfattar printannonser – och vad de tittar på.

Eyetracking har funnits på marknaden i några decennier, konstaterar Jason McMillion, men man har märkt ett ökat intresse under den senaste tiden. Samtidigt har tekniken blivit mer och mer avancerad, i dag finns till exempel ett par glasögon som gör det möjligt att mäta användarens omgivning – vilket bland annat kan användas för att undersöka hur kunder uppfattar och interagerar med förpackningar.

– Det är bara under de senaste året som människor börjat förstå vad det handlar om. Frågar du mig igen om ett år så tror jag att det har börjat närma sig en massmarknadsprodukt, säger han och konstaterar senare:

– Det är så mycket brus i dag och vi människor möts av så många budskap, någonstans måste vi börja titta på hur konsumenterna betraktar allt som når dem. Vi tar in mycket information med hjälp av våra ögonen, och därefter fattar vi beslut. Det här är ett bra verktyg att börja undersöka med. Bruset kommer antagligen inte att minska.

Läs vidare

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Soft signage i raketfart

Jet Print Storbilder kan ha Sveriges största skärbord när de nu investerar i ett Haslerbord på 5x5 meter. Dessutom har de köpt en 3,2-meters sublimeringsskrivare från EFI för polyestertyg.
sop576omslag2JEditJetprint-lampor2-topaz-denoise-sharpen-faceai-2

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web