Strands grafiska gör störst investering

PUBLICERAD: 13 maj 2016
UPPDATERAD: 14 november
Mikael Strand, platschef, Strands Grafiska.
Mikael Strand, platschef, Strands Grafiska.

Köpet av en ny Komori med h-uv-teknik gör verksamheten i Lindesberg till navet i Strands Grafiskas högteknologiska satsning. Investeringen, som de menar är Sveriges största i år hittills, kommer leda till ett förändrat flöde på tryckeriet.

– Vi har sett en oerhörd stabilitet i vår 8-färgs Komori under ett antal år. H-uv tillsammans med detta goda renommé underlättade förstås vårt val att gå vidare. Här ser vi en utveckling utan torktider och pulver med synbar skillnad i tryckkvalitet. Jag vågar säga att h-uv har skapat en renässans, inte minst för obestrukna papperskvaliteter. Till detta kommer de vinster vi gör med den radikalt minskade mängden makulatur. Det är ju en vinst i dubbel bemärkelse, säger Mikael Strand, Platschef.

Strands nya Komori GL 840P+C är en fullt utrustad 8-färgs 70×100-maskin med vändare och lack. Lackverket ska i huvudsak användas till effektlack såsom blank, matt, soft touch eller partiell uv. I pressen sitter en tork efter de första fyra färgerna och en även efter lackverket. Då arket lämnar pressen är det torrt och kan genast gå vidare för omedelbar efterbehandling.

– H-uv tillsammans med våra övriga flöden gör oss verkligen till en tryckfabrik med ett stort antal mervärden. Inte minst har vi fått ett vapen i kvalitet, framför allt på de obestrukna kvaliteterna. Vi tar även ytterligare hänsyn till miljön då vi i den nya pressen inte använder sprutpulver. Vi lämnar ingen miljöpåverkan med varken koldioxid eller ozon. Det är också intressant att se hur pass stort genomslag en minskad makulatur gör på årsbasis med 70 istället för 150 inställningsark och en snittupplaga på 3000 ex. För oss motsvarar detta över 25 ton papper på årsbasis, säger Mikael avslutningsvis.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte