När Indigo gärna ser att användarna kör en miljon klick i månaden, så är det inte Göteborgstryckeriet Billes de tänker på. Där har de nämligen, i sina Indigo 5500 och 7600, legat på över fyra miljoner klick under 2015.
– Vår leverantör, Visutech, räknade ut att det gav oss åtta procent av tiden – vid treskift – som maskinerna inte varit igång. Tillsammans omsatte vi i fjol 35 miljoner kronor bara i de två maskinerna, berättar Niklas Bille, som är vd på tryckeriet.
– Under april månad i år har vi bytt ut de båda maskinerna mot en B2-arkpress Indigo 10000 och den snabbare B3-arkpressen 7800, med en onlinekopplad C.P. Bourg, för att göra klammerhäftade broschyrer. Vi behövde mer kapacitet då vi har ökning av volymerna inom digitaltryck där bland annat mäklartryck ökar på Billes.
Det var 2011 som Billes lade strategin att de skulle växa digitalt – både med digitaltryck och inom storformat. Och när det gäller storformat, så handlade intresset om både tyg, papper och plast.
– De senaste fem åren har vi gjort stora investeringar. Det enda som inte lyckats som förväntat var satsningen på en Scodix. Det är en maskin som lägger på lack skräddarsytt och partiellt från ark till ark, säger Niklas Bille, som bytte in Scodix i samband med vårens stora satsning på B2-arkpressen.
– Våra snittupplagor ligger under 200 ex, så satsningen på digitaltryck har verkligen behövts. Utomhusaffischer, billboards och display-material är stort hos oss.
Han har stora förväntningar på B2 Indigo-pressen och dess möjlighet att göra varje tryck unikt.
– Vi har redan konstaterat ett intresse för att göra 50 x 70-centimetersaffischer i oändliga varianter. Kostnaden per affisch blir ju inte särskilt hög.
I den Indigo 7800 som Billes nu fått installerad, finns möjligheten att förbehandla papperet direkt i maskinen. Det är något som de uppskattar. Både bruk och leverantören Papyrus erbjuder dock förbehandlat papper i sitt sortiment, så det är tveksamt hur mycket funktionen kommer att användas.
För det brutna räkenskapsår som Billes nu är inne i, förväntar de att för första gången passera 200 miljoner kronor i omsättning.
– Sedan räknar vi med att växa med tio procent om året under de kommande åren – utan att bli fler medarbetare. Förutom mer effektiva maskiner, har vi byggt vårt eget administrativa system, kallat Poff. Det löser många problem för företag som vårt – även när företaget är ett resultat av uppköp och hopslagningar i flera led. Vi funderar faktiskt på att även sälja Poff till kollegor i branschen. Alla har ju behov av de fyra delarna planering, order, frakthantering och fakturering, säger han och fortsätter:
– Inom Poff har vi ett 50-tal webbshoppar där kunder ständigt genererar automatorder. Utformning av shopparna varierar mycket, men det gemensamma är att de resulterar i ett jobb som kan flöda vidare i vårt produktionssystem. Så oavsett om ordern kommer från en butiks kampanjsystem eller en mäklares broschyrprogram, så kommer det in hos oss på samma sätt. För två år sedan sade jag att om vi kunde komma till att 20 procent av orderna gick genom systemet efter två år, skulle vi vara glada. Nu tror jag att vi kommer till 70 procent efter tre år, avslutar Niklas Bille.