Mentor Communication Group AB:s nettoomsättning 2015 uppgick till 127 MSEK (134 MSEK), rörelseresultatet EBITDA uppgick till 8,8 MSEK (- 7,0 MSEK). Kostnader för avveckling av personal samt avveckling av lokalkostnader belastade resultat med 7,5 MSEK 2014, se jämförelsestörande kostnader.
Minskningen av nettoomsättningen med 6,7 MSEK kommer av den lägre annonsomsättningen på 64,8 MSEK (74,3 MSEK) och minskade prenumerationsintäkter till 8,8 MSEK (9,3 MSEK). Digitalt, event och expo har ökat sin omsättning till 52,3 MSEK (48,6 MSEK).
– Rörelseresultatet EBITDA för 1a tertialet 2016 överträffade resultatet för motsvarande period 2015 med 0,5 MSEK. Prognos för rörelseresultatet EBITDA helåret 2016 är 10,8MSEK, säger vd Mikael Heinig.
– Möten (event & expo) och digitalt växer kraftigt och kommer för helåret 2016 ha en andel på 46% av Mentor Communication Group AB:s totala omsättning för att under 2017 passera 50%.