Konica Minolta håller sig i framkant

PUBLICERAD: 25 maj 2016
UPPDATERAD: 14 november

Roy Spennare.

Enligt siffror från analysföretaget Infosource håller Konica Minolta en fortsatt marknadsledande position i Sverige när det kommer till produktionsmaskiner färg.

– Vi är oerhört glada och stolta över att vi fortsätter att växa i mycket hård konkurrens på den svenska marknaden. Vi vill rikta ett stort och ödmjukt tack till alla våra kunder för deras förtroende, säger Roy Spennare, affärsområdeschef production printing, Konica Minolta.

Q1 2016 har Konica Minolta en marknadsandel på 40,8 procent. Summerat för den rullande 12-månadersperioden Q2 2015 till Q1 2016 är Konica Minoltas marknadsandel 28 procent.

– Nu ser vi fram emot Drupa-mässan, dit vi åker med ett 75-tal kunder. Där kommer vi att visa många intressanta kundlösningar indelade i 22 olika ”business zones”. Det är dels lanserade lösningar som möter kundernas behov redan idag. Dels en inblick i morgondagens lösningar som ligger i teknikens framkant och som är under utveckling, säger Roy Spennare.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Blå & Co köper folietillverkare

Det svenska investeringsbolaget Blå & Co köper Scandisales. Samtidigt tar Kim Melander över vd-posten hos den danska folietillverkaren.

Scandisales-1
Blå & Co köper folietillverkare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept