Dubbel investering i Ricohs arkskrivare

Lena Pettersson, vd på KPH Trycksaksbolaget. Foto: Camilla Buch.

Lena Pettersson, vd på KPH Trycksaksbolaget.

Både Majornas i Göteborg och KPH Trycksaksbolaget i Uppsala har under de senaste månaderna investerat i nya skrivare från Ricoh. Båda har valt Ricohs mest avancerade toner-arkskrivare – KPH har köpt in den mindre Pro C7110X, och Majornas den större Pro C9110.

Majornas ersatte en tidigare maskin ifrån en annan leverantör och är nöjda med bytet.

– Vi valde en digitalpress från Ricoh för att den producerar riktigt bra trycksaker och är väldigt snabb, säger vd Daniel Hall på telefon, och fortsätter:

– Vi har nu haft den i 3 månader och är mycket nöjda och vi förväntar oss att den skall fortsätta göra riktigt fina jobb under flera år framöver.

Daniel Hall, vd på Majornas i Göteborg.

I Uppsala valde KPH att investera i lillebror Pro C7110X, främst för möjligheten att köra lack på strukturerat papper.

– Vi letade efter en maskin som kunde hantera strukturerat papper med hög kvalitet, och vi var speciellt intresserade av lack-delen. Vi har försökt hitta andra maskiner med den kapaciteten, men de har inte varit lika bra, så vi är jättenöjda, säger Lena Pettersson, vd på KPH Trycksaksbolaget.

– Vi har en speciell produkt med strukturerat papper och lack som vi har kört i denna och det har gått jättebra. Men sen är det ju en printer, så det är ju kanske inte samma tryckkvalitet som till exempel Indigon, fortsätter hon.

Vad hade ni för förväntningar?
– Det är väl ungefär det som jag sagt tidigare, att den kör snabbt och bra på strukturerat papper. Den har motsvarat våra förväntningar, vi har testat en del andra produkter, och så långt är vi nöjda. Sen får vi se vilka andra trycksaker vi kan använda den till, jag är lite tveksam i och med att trycket blir så blankt, men för lack och partiell-lack är den toppen.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: