Så såg Drupa ut i år

PUBLICERAD: 13 juni 2016
UPPDATERAD: 14 november

I sin sammanfattning av årets mässa skriver Drupa att många affärer gjort mässan till en succé i år. Det har varit hela 1837 utställare på golvet, från 54 länder, som enligt sammanfattningen rapporterat bra affärer och lovande nya kontakter.

Besökarantalet har gått ned sedan mässan 2012 – från 314 000 till 240 000 personer – något de menar grundas i den globala konsolideringen som sker i branschen. Samtidigt var 75 procent av besökarna chefer eller beslutstagare, vilket ska ha lett till de positiva effekterna. Enligt rapporten planerade 54 procent att investera på Drupa. 29 procent placerade ordrar under mässan och 30 procent planerar att placera ordrar efter mässan, menar de. Dessutom ska 60 procent ha hittat nya leverantörer.

Nu har man också bestämt att ligga kvar på mässintervallet på 4 år, istället för att gå ned till 3 år som tidigare diskuterats. Detta innebär att nästa Drupa kommer att hållas mellan 23 juni och 3 juli 2020, som det ser ut i dagsläget.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien