R&D Spandex förvärvar Schneidler Grafiska i Sverige och Norge

Alexander Pierrou och Jan Skantze.

Alexander Pierrou och Jan Skantze.

I ett steg mot att utöka sin verksamhet i Norden har R&D Spandex förvärvat Schneidler Grafiska i Sverige och Norge.

Enligt R&D Spandex kommer kunderna till en början inte att märka någon skillnad efter förvärvet – både de och Schneidler Grafiska kommer att arbeta oberoende av varandra. De menar dock att företagen med tiden kontinuerligt kommer att bygga vidare på sina respektive sidor, för att kunna erbjuda en bredare produktportfölj.

Schneidler Grafiskas verksamhet som berör försäljning av utrustning och material till företag som sysslar med bokbindning, flexotryck, offsettryck och industriellt tryck kommer att flyttas över till ett nyetablerat företag: Edvard Schneidler AB. Det kommer att styras från Stockholm precis som Schneidler Grafiska, och ägas av desamma.

– Jag ser fram emot att få hälsa Schneidler Grafiska välkomna till vår organisation. De har en stabil kundbas, utmärkt rykte och kunnig personal, och båda våra företag är mycket engagerade i kundservice, vilket gör att Schneidler Grafiska passar mycket väl ihop med oss. Verksamheten kommer att gå vidare som vanligt hos bägge företagen, vilket tryggar kontinuiteten för Schneidler Grafiska som företag och varumärke. Vårt mål förblir detsamma: att fokusera på att erbjuda en förstklassig service och produktportfölj till den grafiska industrin i Norden, säger Alexander Pierrou, Nordenchef för R&D Spandex.

– Jag är glad över att Schneidler Grafiskas skylt- och reklamverksamhet får gå vidare som en del av den globla Spandex-organisationen – framtiden ser minst sagt lovande ut för Schneidler Grafiskas kunder och vår uppskattade personal, säger Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler Grafiska.

– Kunderna hos både R&D Spandex och Schneidler Grafiska kommer ha stor nytta av vår breddade kapacitet tack vare bättre service och produkttillgänglighet. Genom oss kommer R&D Spandex kunder dessutom att få tillgång till ett bredare sortiment med utrustning och material, säger Mattias Jaginder, vd för Schneidler Grafiska Sweden.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: