Att utrusta det lilla tryckeriet

PUBLICERAD: 17 juni 2016
UPPDATERAD: 14 november

Att investera i nya maskiner på ett litet tryckeri kan vara ett stort steg, och det är inte alltid det lättaste beslutet att ta. Det finns många alternativ på marknaden och många frågor att ta hänsyn till. Tillsammans med Plockmatic Dokument Finishing tar vi dig genom en djungel av valmöjligheter.

Skärmaskiner

När du ska köpa skärmaskin finns det många variabler att tänka på – vilka format behöver du kunna skära i? Vilka volymer handlar det om? Ska den vara elektrisk eller manuell? Och inte minst: Vad blir kostnaden?

4305_EBA_14_

12 000–15 000 kr: EBA 4305

På den här prisnivån ligger manuella modeller med en skärbredd på 430 millimeter, enligt Mikael Eriksson på Plockmatic Document Finishing. Vilket innebär att du måste du positionera sadeln, trycka ner pressbalken och köra skärningen för hand. Som skydd från kniven fäller man ner en skiva av plexiglas. Det kan vara tidskrävande att köra all skärning manuellt, men det är inte heller en allt för stor investering.

eba-4705_

22 000–25 000 kr: EBA 4705

Ökar du investeringen med tio tusen från grundpriset ser du också en ökning av skärbredden. Även denna maskin är manuell – och därmed relativt tidskrävande – men den har en skärbredd på 470 millimeter, vilket öppnar upp för fler sorters format.

4315_EBA_14_

34 000–37 000 kr: EBA 4315

I den här prisklassen ligger vi på samma format som den första maskinen, 430 millimeter, men med en tidsbesparande motordriven kniv. De andra komponenterna är dock fortfarande manuella.

4350_EBA_14_

40 000–45 000 kr: EBA 4350

För några tusenlappar extra kan du få en modell med ännu mer automatik. Här handlar det om en manuell pressbalk, men en elektrisk sadel och motordriven kniv, vilket innebär att positioneringen sker via led-display istället för ögonmått.

Nästa steg

Priserna kan så klart stiga ännu högre, och för varje steg kan du få större skärbredder och mer avancerad automatik. Vid 70 000–80 000 kronor kommer maskinen med sensorer som stannar kniven om någonting bryter ljusstrålarna, istället för plexiglasskivan som skyddar i de manuella modellerna.

Om det är värt att investera 80 000 kronor eller 12 000 är självklart individuellt för varje tryckeri. Det kokar ner i vilka volymer och format som ska skäras – hur mycket tid skulle ni spara? Och kan den tiden istället läggas på något annat som i längden betalar för en dyrare maskin?

Falsar

För stora summor kan man få stora maskiner, luftsugmatade falsmaskiner till exempel. Men en falsmaskin kan också införskaffas för en relativt liten summa, om man är beredd att jobba manuellt.

För falsmaskiner börjar de billigaste alternativen på cirka 13 000 kronor. Då får man en maskin med manuella fickor som klarar A4-format – du måste alltså ställa in måttet för hand.

Vill man arbeta med större format, A3, så ligger prislappen på runt 20 000–22 000 kronor. Helautomatiserade maskiner hamnar på mellan 35 000–40 000 kronor, och enligt Mikael Eriksson är det ingen större skillnad när det kommer till papperstyper och vikter jämfört med de billigare maskinerna. Det är inte heller några större hastighetsskillnader.

Han menar att med de mindre volymerna som mikrotryckerier oftast hanterar är det sällan någon fråga om hastighetsskillnader. Dubblar man däremot priset kommer man upp i en annan klass – luftsugmatade maskiner.

– De maskinerna, där prislappen ligger på runt 80 000–85 000 kronor, klarar lite kraftigare material så klart. Men de flesta i det här segmentet, små tryckerier, klarar sig med friktionsmatade maskiner, konstaterar Mikael Eriksson.

Kuvertering

Att kuvertera hemma eller på bortaplan är en fråga för alla tryckerier att ta ställning till – och det finns fördelar och nackdelar med båda alternativ.

I vissa fall kan det vara värt för ett tryckeri att investera i en kuverteringsmaskin. Det är en till tjänst att erbjuda kunden direkt på hemmaplan, som kan ge tryckeriet bättre kontroll över produkten. Men det kan också vara en kostsam investering.

Mikael Eriksson menar att det beror på flera saker, bland annat hur jobben på tryckeriet ser ut.

– Kuverteringsmaskiner är lite krångligare att bedöma än skärmaskiner och falsar. Här går det inte bara att bedöma efter volymer och liknande, utan man måste se till hur jobben är uppbyggda och vilka konfigurationer man kommer att köra, säger han.

På Plockmatic Document Finishing börjar priserna för kuverteringsmaskiner på 30 000–35 000 kronor för de allra minsta. För mindre tryckerier säger dock Mikael Eriksson att de har maskiner med prislappar ända upp till 150 000 kronor.

– Det beror lite på hur man bestyckar maskinerna, så klart. Hur många stationer kommer tryckeriet till exempel att behöva?

För mikrotryckerier med små volymer kan det vara en bra investering, men om man jobbar med större volymer eller mer komplexa jobb är det oftast inte värt att köpa in en maskin, konstaterar han.

– Nej, då ska man nog hellre lägga ut det på ett annat tryckeri som man kanske samarbetar med.

Vad kan det innebära för ett mikrotryckeri att satsa på en sådan lösning?

– Det beror lite på, men man kan tjäna mycket på det. Du har ju kontroll på jobbet hela vägen om du har en egen lösning.

– Om du delar upp så att du trycker och sedan skickar iväg till någon annan för kuvertering så får man tänka på att även om de är en samarbetspartner, så kan de vara en konkurrent. Det gäller också att tänka på vad det kostar med frakt när man skickar iväg till någon annan, samt att du inte har samma kontroll på
tider för utskick och liknande, säger Mikael Eriksson och fortsätter:

– Det är klart att det är en fördel om man kan visa för kunden att man kan ta hand om hela flödet, men det är inte säkert att kunden bryr sig om ifall ni kuverterar på plats eller lämnar ut det jobbet till någon annan.

– Däremot kan ju du, med en sådan investering, vara den samarbetspartnern istället – tryckerier med en kuverteringsmaskin kan ju sälja den tjänsten till andra tryckerier.

Läs vidare

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex