Lasertryck satsar på white label-koncept

PUBLICERAD: 29 juni 2016
UPPDATERAD: 14 november
Henrik Kruse, nordisk partner manager på Lasertryck.se.
Henrik Kruse, nordisk partner manager på Lasertryck.se.

För att stärka sin egen, och sina kunders, kärnverksamhet och öka omsättningen satsar Lasertryck.se på B2B-delningekonomi, ett white label-koncept som innebär att de ger sina partners fullständig tillgång till sitt storproduktionstryckeri online samt en fix och färdig webbshop som partners kan använda under sitt eget namn.

– Den grafiska branschen konkurrerar ständigt med tryckerier i länder som Polen, Baltikum och Kina, som har mycket lägre omkostnader än vad man har i Skandinavien. Därför är vi intresserade av att ha en så stor produktionsvolym som möjligt för de vanligaste trycksakerna. Genom att ge till exempel tryckerier och skyltföretag tillgång till vår plattform online och vår produktionsapparat, så får vi en bättre effektivitet och våra partners får ett bättre resultat samtidigt som deras kunder får bättre priser, säger Henrik Kruse, nordisk partner manager från Lasertryck.se, och fortsätter:

– Den grafiska branschen har historiskt sett varit mycket lokal, och varenda stad har haft sitt eget tryckeri. Om vi jobbar tillsammans kan lokala tryckerier och grafiska företag klara sig genom att själva göra till exempel brådskande jobb, medan de kör resten som storproduktion tillsammans med oss. Vi har redan våra första partners, som omsätter mer än 200 000 kronor i månaden genom deras nya webbshop och den genomsnittliga avansen var i maj 34 procent för alla partners. Det är omöjligt att nå om man själv skulle ha finansierat all produktion och leverans.

Konceptet innebär att partnerna får en webbshop de kan använda i sitt eget namn, deras kunder behöver alltså inte känna till partnerskapet med Lasertryck.se. Alla kundleveranser sker också i partnerns namn, som själva bestämmer över försäljningspriserna och kan välja att tillverka produkten själv, om det är fördelaktigt.

xera_max_ny_

En av Lasertrycks partner är Xera Reklambyrå i Göteborg, som framöver kommer ha en webshop på xera.se som del av verksamheten.

– Samarbetet är en stor fördel för oss när det kommer till nya kunder, då vi får möjlighet att erbjuda dem väldigt attraktiva priser på trycksaker. Genom samarbetet blir vi totalleverantör av trycksaker på ett enkelt sätt och kan samtidigt snabbt leverera utan att behöva vara ’hands on’ under hela produktionen, säger Mikael Davidson som driver Xera Reklambyrå, och fortsätter:

– För våra existerande kunder, som har vant sig vid vår service och sättet vi samarbetar på, kommer vi troligen mest att använda webbshoppen internt för att beräkna priser och produktion. Men först och främst ser jag samarbetet som en möjlighet för oss att få fler kunder, som behöver grafisk design, men som lockas av våra trycksaker till konkurrenskraftiga priser.

Mikael Davidson driver Xera Reklambyrå.
Mikael Davidson driver Xera Reklambyrå.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien