Lasertryck satsar på white label-koncept

Henrik Kruse, nordisk partner manager på Lasertryck.se.

Henrik Kruse, nordisk partner manager på Lasertryck.se.

För att stärka sin egen, och sina kunders, kärnverksamhet och öka omsättningen satsar Lasertryck.se på B2B-delningekonomi, ett white label-koncept som innebär att de ger sina partners fullständig tillgång till sitt storproduktionstryckeri online samt en fix och färdig webbshop som partners kan använda under sitt eget namn.

– Den grafiska branschen konkurrerar ständigt med tryckerier i länder som Polen, Baltikum och Kina, som har mycket lägre omkostnader än vad man har i Skandinavien. Därför är vi intresserade av att ha en så stor produktionsvolym som möjligt för de vanligaste trycksakerna. Genom att ge till exempel tryckerier och skyltföretag tillgång till vår plattform online och vår produktionsapparat, så får vi en bättre effektivitet och våra partners får ett bättre resultat samtidigt som deras kunder får bättre priser, säger Henrik Kruse, nordisk partner manager från Lasertryck.se, och fortsätter:

– Den grafiska branschen har historiskt sett varit mycket lokal, och varenda stad har haft sitt eget tryckeri. Om vi jobbar tillsammans kan lokala tryckerier och grafiska företag klara sig genom att själva göra till exempel brådskande jobb, medan de kör resten som storproduktion tillsammans med oss. Vi har redan våra första partners, som omsätter mer än 200 000 kronor i månaden genom deras nya webbshop och den genomsnittliga avansen var i maj 34 procent för alla partners. Det är omöjligt att nå om man själv skulle ha finansierat all produktion och leverans.

Konceptet innebär att partnerna får en webbshop de kan använda i sitt eget namn, deras kunder behöver alltså inte känna till partnerskapet med Lasertryck.se. Alla kundleveranser sker också i partnerns namn, som själva bestämmer över försäljningspriserna och kan välja att tillverka produkten själv, om det är fördelaktigt.

xera_max_ny_

En av Lasertrycks partner är Xera Reklambyrå i Göteborg, som framöver kommer ha en webshop på xera.se som del av verksamheten.

– Samarbetet är en stor fördel för oss när det kommer till nya kunder, då vi får möjlighet att erbjuda dem väldigt attraktiva priser på trycksaker. Genom samarbetet blir vi totalleverantör av trycksaker på ett enkelt sätt och kan samtidigt snabbt leverera utan att behöva vara ’hands on’ under hela produktionen, säger Mikael Davidson som driver Xera Reklambyrå, och fortsätter:

– För våra existerande kunder, som har vant sig vid vår service och sättet vi samarbetar på, kommer vi troligen mest att använda webbshoppen internt för att beräkna priser och produktion. Men först och främst ser jag samarbetet som en möjlighet för oss att få fler kunder, som behöver grafisk design, men som lockas av våra trycksaker till konkurrenskraftiga priser.

Mikael Davidson driver Xera Reklambyrå.

Mikael Davidson driver Xera Reklambyrå.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: