Grafiska liknar industrin i stort

PUBLICERAD: 1 juli 2016
UPPDATERAD: 14 november

– Sedan 2008 har antalet anställda i grafisk bransch minskat med 20 procent, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis. Under samma period har volymen minskat med sju procent och antalet företag med 12 procent.

För den som undrar över att minskningen inte är större, kan påpekas att i Grafiska Företagens siffror ingår även förpackningsbranschen, som ju inte påverkats av någon minskad efterfrågan. Det är naturligtvis tufft att befinna sig i en bransch som minskar. Men Ravindra Parasnis går vidare i sin analys och jämför med andra branscher.

– I verkstadsindustrin har antalet anställda under samma period minskat med 15 procent, medan volymen också minskat med 15 procent. Men i den branschen har det tillkommit 12 procent fler företag.

Även livsmedel

Än mer spännande blir det när Ravindra Parasnis fortsätter sin analys till livsmedelsbranschen, som är en bransch som vuxit med sju procent. Även där har antalet anställda minskat med 15 procent och det har tillkommit 20 procent fler företag.

– Detta kan tolkas som att den grafiska branschen ligger sent i processen att strukturrationalisera.

Ravindra Parasnis går sedan vidare med att analysera de olika delarna av den grafiska branschen. Där börjar han med att konstatera att tidnings- och tidskriftsmarknaden går så dåligt så att han inte ens kan rymma dess minskning på den karta han gjort i ordning. Därefter konstaterar han att pappersgrossisterna har det svårt, med ständigt minskande volymer och brist på vinster.

– Bokbinderier, prepress och civiltryckerier har också minskat, men har fortfarande viss lönsamhet.

Storformat

Skylttillverkarna är å andra sidan stora vinnare. Storformat har ökat 80 procent under de senaste sju åren. Specialtryckerierna upplever ingen tillväxt men har å andra sidan kunnat glädja sig åt fortsatt god lönsamhet. Den kategori som både visar god tillväxt och god lönsamhet, det är brookers. Därmed bevisas även i vår bransch att det är mer lönsamt att arbeta med handel än med tillverkning.

Utifrån detta ger Ravindra Parasnis sedan ett antal goda råd:

• Definiera om vad som är din kärnverksamhet.
• Skapa nya värdeskapande tjänster och erbjud kompletta kommunikationslösningar.
• Erbjud nya lösningar via allianser genom hela värdekedjan.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom