
Tryckstore är en helhetsleverantör som producerar och levererar allt från papperstryck, profilprodukter, textilier till storformat och skyltning. Aram Soma, som startade företaget med sina kompanjoner Rinku och Salih i mars 2013, menar att den helhetslösningen, tillsammans med kvaliteten och servicenivån är det som gjort att de ökat markant i omsättning sedan de startade.
– Det viktigaste är att vi kan leverera allt som vår kund har behov av. Om de vill ha en produkt som vi i dagsläget inte har i vårt utbud tar vi fram produkter åt kunden, säger Aram.
Tryckstore är drygt 3 år gammalt, och har fram till det senaste bokslutet klättrat till en omsättning på cirka 12 miljoner.
– En av anledningarna att det gått så bra, tror jag, är för att vi själva varit kunder och arbetat länge med service- och försäljning. Jag vet hur jobbigt det är att ha flera trycksaksleverantörer, flertalet kontaktpersoner. Man får sämre koll på kostnaderna och stressen ökar. Vi ville lösa alla kundens problem under samma tak när vi startade Tryckstore, berättar han.

70-80 procent av det som Tryckstore säljer producerar de själva, inhouse, och enligt Aram skulle de kunna gå upp till att producera 90 procent inhouse om det skulle krävas.
– Kunderna uppskattar verkligen att vi kan leverera allt de behöver, dessutom snabbare än många konkurrenter, säger han och fortsätter:
– Vi kan idag visa upp stora och välkända företag i vår referensportfolio, många av våra kunder har vi fått genom rekommendationer och marknadsföring på nätet. En annan marknadsföringskanal vi använder är sponsring av idrottsföreningar och olika sportevenemang, vi vill synas så mycket som möjligt och samtidigt göra en bra insats för Idrottssverige, främst i socialt utsatta områden.
Aram berättar också att de har grafiker inhouse, för de mindre och medelstora företag som inte själva har grafiker – alltså en till tjänst de kan erbjuda sina kunder.
– Service och kvalitet kommer först. Det ska vara enkelt ha Tryckstore som sin leverantör, vi vill veta vilka deras behov är och anpassa oss efter det, säger han och fortsätter:
– Vi engagerar oss i våra kunder, vi tar gärna hit dem på kaffe i vårt showroom för att ge dem inspiration eller ut på en lunch – och nyligen hade vi en stor fotbollsturnering där några av våra kunder fick träffas, möta varandra i fotboll samt nätverka med varandra. Så förbättrar man kundrelationerna.








