Arne Heine har lämnat oss

PUBLICERAD: 5 augusti 2016
UPPDATERAD: 14 november

Arne Heine

Under många år under övergången från bly till fotosättning och desktop var Arne Heine den som ledde vägen. Det gjorde han i sitt företag Typografen. Med sin kompromisslösa hållning till kvalitet hade denna typograf i stort sett samtliga Sveriges reklambyråer som sina kunder. Hans berömda devis var: ”Behandla all text som om den ska läsas.” Och han omtalades som mannen som blev miljonär på att knipa – det vill säga justera avståndet mellan varje bokstavspar i en text. Något som i dag är en självklarhet men som i en tid som kom från bly – där varje bokstav hade sin fyrkantiga plats – var nytt och unikt.

Här tecknar vännerna Klas Beckman och Wolfram Krämer ett porträtt av Arne. Klas var under många år den som ledde Papyrus arbete med att rådge kunder kring pappersval. Wolfram Krämer var ledande vad gäller kvalitetstryckning.

Den GRAFISKA PROFILEN ARNE HEINE har gått bort! 1922 – 2016

ARNE HEINE ”söderkisen” med det snabba humoristiska tilltalet. Den kvicka tanken!

Som gick från ”lärling” till grafisk entreprenör av världsklass! Har nu lämnat oss!

Hans röst har tystnat hans penna utan hand! – men kvar finns Hans typografiska Evangelium. ”LÄSLIGHETENS” apostel var han & hans tankar finns tillgängliga ännu på nätet: ”ARNE HEINES BOK OM TYPOGRAFI”

ARNE HEINES grafiska imperium hade på sin tid 136 anställda och därmed var han en av de största arbetsgivarna inom grafisk industri i Sverige.

Bäckströms betecknade sig som reproföretag, men 95 % av produktionen var klichéer. Arne Heine köpte företaget för att kunna leverera kunderna ett helt paket av tjänster med texter och bilder.

Han var långt före sin tid på många sätt:

• Han införde skift i en stel bransch

• Gjorde för första gången i branschen en prislista som baserades på en kostnadsberäkning per arbetsplats

• Utrustade företagen med modernaste teknik och betraktade kunderna som kunder som hade rätt i alla lägen.

Kundgruppen var då i första hand annonsbyråer.

Han lät hämta underlagen direkt från kunden, arbetet skulle slutföras så fort som möjligt och senast kl. 8.oo på morgonen därpå skulle det färdiga jobbet inklusive 100 ex provtryck ligga på Art Directorns skrivbord.

Alltså ett autentiskt resultat av det material man hade levererat.

Nu var det så att Typografen bara fick tillverka sats och en liten bild i svart/vitt. Arne löste problemet på sitt sätt. Sats tillverkades på Pyramidvägen i Solna och kördes sedan över till Ynglingagatan 6, där jobbet slutfördes med inkopiering av bild och skickades sedan – inklusive 100 provtryck – med bud till kunden.

Han revolutionerade branschen. Man fick köra dom färdiga jobben direkt ut till flygplanen i Bromma & överlämna jobbet till flygpersonalen som tog det med sig till orter som Sundsvall, Malmö, Halmstad, Växjö med flera.

Han installerade gratis fax och annan utrustning hos kunden så att kunderna kunde skicka sina textunderlag till Solna, där de sattes på Typografen AB.

Allt skulle också vara ”grafiskt” högklassigt som han sade och därför målades väggar och tak i arbetslokalerna i svart färg. Jobben som kom från Typografen förpackades i svarta kuvert och dom från Bäckströms i röda.

Sen fanns ett annat problem under 70 talet (Amerika var då det stora föredömet som låg före oss i Sverige) och på den elektroniska sidan hade USA ett stort försprång!

Arne ville erbjuda flera olika typsnitt och grader men:

Det amerikanska alfabetet har bara 84 bokstäver. Vill man leverera text i Europa måsta man tillhandhålla med 134 bokstäver per alfabet. Då startades Studio Typografen upp, man gjorde det kompletterande jobbet att förse de amerikanska alfabeten med europeiska bokstäver. Det blev så pass framgångsrikt att Typografen slutligen fick tillverka hela uppsättningen och blev därmed Headliners leverantör för både Europa och USA.

Då låg Headliners huvudkontor i New York och produktionen i Chicago. Det bör också nämnas att vid användning av Headliners typsnitt fick Typografen betala en licensavgift om 15% till Printelan i Holland.

Det ovan nämnda gällde rubriksättning, men det behövdes även brödtext. Arne H. hade köpt Alphatypes fotosättare. Även för dom tillverkades olika europeiska alfabet i form av stilskivor. Sen etablerades Taac i Skandinavien, fotosättarna kom från USA och fick byggas om till europeisk standard och för det hade han anställt 2 mekaniker – Laszlo och Günther – som för resten gjorde ett enstående bra jobb.

Och så fortsatte expansionen. 3 200 alfabet tillverkades som kopierades på en filmrulle och skickades åter till Headliners 52 franchisetagare i Europa och USA.

Expansionen fortsatte och det etablerades Typografen och Headline studios i Malmö, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Samtidigt hade han tagit över agenturen för det kemiska provtrycksystemet Identicolor för förpackningar.

Arne Heine engagerade sig för något greppbart & konkret inom ”kvalitetskontroll”. Alltså infördes egna standarder för densitet i film och färgmängd (densitet) i tryck. Det bör tilläggas att dessa standarder inte avvek mycket från dagens internationella ISO och SIS standard. Återigen var Arne Heine en föregångsman!

En fin kollega & medlem i Stockholms anrika Typografiska Gille, kamrat och vän har lämnat oss, men minnen som vi har från åren med honom kommer att leva länge.

WOLFRAM KRÄMER och KLAS BECKMAN

Senaste nytt

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Material- och maskinåterförsäljaren Spandex slår till med dubbla öppna hus. De kommer bland annat visa nya hybridskrivaren HP R-530.

_DSC0116
Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Läs vidare

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Bläcktillverkaren och maskinåterförsäljaren Marabu söker nya partners. Nyligen bestämdes att Vanguard, som tillverkar flatbäddsskrivare, lämnar den europeiska marknaden till förmån för Durst, som äger varumärket.

_DSC0228
Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image