Fråga människor på gatan och du får svaret att Ricoh är skrivartillverkare och ett handbollslag. Fråga den grafiska branschen och du får höra att de även tillverkar tonerbaserade tryckpressar och håller på att fasa in en bläckbaserad rotationspress på marknaden. Besökte du Ricohs monter på Drupa, så fick du en väldigt mycket bredare bild.
– Vi hade ett jobb att göra och det gjorde vi på Drupa, berättar Graham Kennedy, som till Drupa tagit med delar av Ricoh som mycket få kände till. Företaget är stort inom industriellt tryck i både två och tre dimensioner.
På mässgolvet stod också en egenutvecklad 3D-skrivare som bland annat producerade konstgjorda njurar med en inbyggd tumör, så att läkare kan träna sig i att operera på konstgjort material. I den här industriella delen fanns också Ricohs kameror representerade. De används exempelvis för självkörande bilar, där de håller koll på allt runtomkring bilen.
Något mer koppling till grafiska – eller åtminstone distributionsbranschen – hade maskinen som kunde börja med att ta bort gammal information från en etikett och sedan skriva nytt. Tusen gånger kan du skriva om etiketten och produkten vänder sig speciellt till distributionsföretag.
Ricoh hade även ett område där de många olika teknikerna kombinerades. Där fanns till exempel hela flöden för sjukhus och bilfabriker, med framställning av delar i 3D-skrivare och industriella maskiner och många olika varianter på användning av bläckhuvuden och tonerskrivare.
Ricoh hade tagit ytterligare ett okonventionellt grepp. De hade skapat ett komplett tryckeri på montern. Utöver att producera visitkort med speciella effekter och broschyrer för alla produkter, så kunde tryckarna berätta om hur de upplevde vardagsarbetet i de maskiner som fanns till salu.
Inom arktryck har Ricoh två maskintyper – C9110 som är för fyrfärgsproduktion med fokus just på produktion. En miljon tryck i månaden är den dimensionerad för. Specialtryckeriet vill kanske hellre ha fem färger och möjlighet att lägga på specialfärger, vit färg eller lack. För de önskemålen finns istället C7100.
Nu börjar också Ricohs rullmatade press hitta ut på marknaden. På Drupa fanns smakfullt tryckta böcker i färg från svenska Parajett. Där fanns också exempel på direktreklam och dagligen tryckta tidningar från Hansaprint i Finland. Bläcktryck väljer tryckerierna numera både för att sänka kostnader och öka driftsäkerheten jämfört med toner. De flesta är nog också förvånade över att bläck i dag trycker lika bra som offset, även om det än så länge är något begränsat när det gäller pappersval.
– VC60000 är ingen liten maskin, säger Tommy Segelberg, chef för produktionsprint i Norden. Den har 40 fem cm breda huvuden på prima och 40 huvuden på sekundasidan. Huvudena har en upplösning på 600 dpi, men sitter förskjutna efter varann, så man får en upplösning på 1200 x 1200 dpi.
Storformat är ytterligare ett område där Ricoh tidigare förlitat sig på Mimaki och Ricoh bara varit återförsäljare. Eftersom det suttit bläckhuvuden från Ricoh i maskinerna, så har man ändå kunnat säga att de på ett sätt är Ricoh-maskiner och de har haft Ricohs logga på sig.
En underleverantör som är helt ny för Ricoh, det är Efi. Fyra av deras mindre modeller (som dock för Ricoh är ett rejält kliv uppåt) får nu säljas av Ricoh. De kommer dock att säljas som Efi-maskiner. För Ricoh passar de väl in hos de tryckerier som växer och behöver större lösningar.
– I Norden kommer vi att göra affärerna i samarbete med Efi, säger Tommy Segelberg, som är chef för produktionsprint i Norden.