Ut i stora vilda världen

PUBLICERAD: 12 augusti 2016
UPPDATERAD: 12 augusti
Digitaltryckta tapeter i HPs monter på Heimtextil Trade Show i Frankfurt. Foto: Sonya Angerer
Digitaltryckta tapeter i HPs monter på Heimtextil Trade Show i Frankfurt. Foto: Sonya Angerer

Med digitalt storformatstryck kan man locka fram leenden till och med hos den mest svårfångade målgruppen. Men högeffektiva storformatstryck är långt ifrån samma sak som trycka annonser, tv-reklam eller banner-kampanjer.

Västerländska storstäder är ett skräckscenario för alla som jobbar inom reklam – massvis av analoga och digitala kanaler försöker fånga varje individs uppmärksamhet, vilket leder till att många kampanjer hamnar i skymundan. Tänk om du kunde skapa projekt som fick folk att stanna upp, tänka till och till och med fota och dela i sociala medier? Digitaltryck kan hjälpa dig skapa unika kommunikationskanaler både inne- och utomhus, samt för dekoration.

Ta tapeter till exempel: personaliserad design i skyltfönster, på kontor eller i butik blir prisvärd även för mindre företag med HP:s latex-teknik. Men tekniken stannar inte där. I dag dekorerar även bläckskrivare golv, kakelplattor, bordsskivor och textilier, vilket kan resultera i helt unika utrymmen på kontor, varuhus eller sjukhus.

Möjligheten att synas blir ännu större med superwide-format på bläckskrivare, som sömlöst kan printa upp till fem meter breda produkter. Ett exempel är Münchens berömda Bayern-staty som ”gick på semester” när den täcktes för restaurering.

Den berömda München Bayern-statyn påstås ha gått på semester efter att ha vunnit på lotteri. Trompe l'oeil-wrapen trycktes digitalt. Foto: Christian Galuschka
Den berömda München Bayern-statyn påstås ha gått på semester efter att ha vunnit på lotteri. Trompe l’oeil-wrapen trycktes digitalt. Foto: Christian Galuschka

Men du kan påverka även utan gigantiska format. Eskos förpackningsarbetsflöden och digitala flatbäddsfräsar gör det prisvärt med short run POS-displayer och individualiserade förpackningar, även för mindre kampanjer. At trycka med uv- eller sublimeringsbläck på muggar, tallrikar, nyckelringar, eller till och med bärbara datorer och snowboards är inte ett problem längre.

Eskos förpackningsarbetsflöde och digitala flatbäddsfräsar gör produkter i små serier mer kostnadseffektiva: som den är barnstolen i wellpapp. Foto: Sonya Angerer
Eskos förpackningsarbetsflöde och digitala flatbäddsfräsar gör produkter i små serier mer kostnadseffektiva: som den är barnstolen i wellpapp. Foto: Sonya Angerer

Tänk utanför boxen

Ett projekt kan bara bli så kreativt som idén bakom det, men vi ser ofta storformatskampanjer som inte utnyttjar möjligheterna som finns hos digitaltryck. När du skapar en storformatsaffisch gäller det att inte bara skala upp en tidningsannons, utan att ta tillvara på storleken och tekniken som finns. Med täckvitt bläck kan till exempel EFI-bläckskrivare producera affischer som ser annorlunda ut i dagsljus belyst framifrån än bakgrundsbelyst på natten.

Det finns en gyllene regel när det kommer till att trycka enstaka eller en mindre uppsättning av trycksaker: att digitalt fyrfärgstryck på vilket material som helst är mer kostnadseffektivt än de analoga tryckteknikerna. Detta gäller i ännu högre grad om du räknar in hela processen, inklusive logistik, förbrukningsvaror, och energi- och vattenförbrukning, och inte bara utvärderar utifrån kostnad per styck. Beroende på teknik så kan även medelstora tryckprojekt med över 1000 exemplar vara billigare när det trycks digitalt.

Formgivare och varumärkesägare bör tänka på ett nytt, digitalt sätt och sträva efter att gå ifrån sina analoga tryckvanor. Tillvägagångssättet är inte så annorlunda där jämfört med annonsering på nätet. Digitaltryck går hand i hand med digitalt signage och online-kanaler. Storformatsaffischer kan skapa vackra, imponerande och energieffektiva bakgrunder till stora skärmar, både utomhus och inomhus. QR-koder, Bluetooth och augmented reality (AR), kan implementeras på digitalt tryckta affischer, utställningsdisplayer eller förpackningar för att skapa interaktion med smartphone-användare, och etablera den återkoppling som så många varumärkesägare drömmer om.

Experter tror att den digitala förpackningsmarknaden kommer att upp gå till 400 miljoner euro under de närmaste åren. Foto: Sonya Angerer
Experter tror att den digitala förpackningsmarknaden kommer att upp gå till 400 miljoner euro under de närmaste åren. Foto: Sonya Angerer

I och med att online-shopping blir vanligare kommer personaliserade och interaktiva förpackningar att bli en av de få taktila kanalerna som är kvar för att nå konsumenterna. På årets Drupa introducerade många digitaltryckstillverkare nya, snabbare bläckskrivare, till exempel EFI Nozomi C18000 eller HP Pagewide C500 Press för wellpapp-marknaden. Framsynta varumärkesägare kommer att börja utforska nya förpackningskoncept, vilket kommer att skapa en digital förpackningsmarknad som vissa experter uppskattar till 400 miljoner euro under de närmaste åren.

Att välja rätt material

Moderna bläckskrivare kan skriva ut på nästan alla ytor: papper, ett brett utbud av banderoller, folier och självhäftande material, textilier, Perspex, glas, och även substrat såsom metallplåtar och träplankor.

Många substrat för utomhusbruk är PVC-baserade. Designers som vill skapa hållbara kampanjer vill kanske titta på mer miljövänliga alternativ som textil eller andra PVC-fria alternativ. Till och med wellpapp är ofta en hållbar lösning för kortsiktiga utomhuskampanjer, men det finns inga etablerade återvinningsprocesser för ovanliga material som tryckt metall eller trä. Laminerade digitala tryck hamnar dessutom ofta på soptippen eftersom kompositmaterial nästan är omöjliga att återvinna. För att säkerställa ett litet CO2-avtryck, bör digitaltryckskunder och deras designers planera den tryckta produktens livscykel, precis som de skulle göra med ett projekt som trycks analogt.

– Sonja Angerer

Översatt av Camilla Buch

Den här artikeln är sponsrad av Digital DotsEFIEsko, och HP,

Läs vidare

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Nordvalls får certifiering i Sjöbo och Mölnlycke

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000-certifierade.

Nordvalls

Skapa en konkurrensfördel med tryckta förpackningar

Digitaltryck står för närvarande för en liten del av den globala förpackningsmarknaden, men tekniken har en enorm potential och erbjuder många möjligheter för tryckerier och grafiska tillverkare som vill utöka sitt produktutbud.

ixq5vbelra1kcr1ooyyu

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01