Ut i stora vilda världen

PUBLICERAD: 12 augusti 2016
UPPDATERAD: 12 augusti
Digitaltryckta tapeter i HPs monter på Heimtextil Trade Show i Frankfurt. Foto: Sonya Angerer
Digitaltryckta tapeter i HPs monter på Heimtextil Trade Show i Frankfurt. Foto: Sonya Angerer

Med digitalt storformatstryck kan man locka fram leenden till och med hos den mest svårfångade målgruppen. Men högeffektiva storformatstryck är långt ifrån samma sak som trycka annonser, tv-reklam eller banner-kampanjer.

Västerländska storstäder är ett skräckscenario för alla som jobbar inom reklam – massvis av analoga och digitala kanaler försöker fånga varje individs uppmärksamhet, vilket leder till att många kampanjer hamnar i skymundan. Tänk om du kunde skapa projekt som fick folk att stanna upp, tänka till och till och med fota och dela i sociala medier? Digitaltryck kan hjälpa dig skapa unika kommunikationskanaler både inne- och utomhus, samt för dekoration.

Ta tapeter till exempel: personaliserad design i skyltfönster, på kontor eller i butik blir prisvärd även för mindre företag med HP:s latex-teknik. Men tekniken stannar inte där. I dag dekorerar även bläckskrivare golv, kakelplattor, bordsskivor och textilier, vilket kan resultera i helt unika utrymmen på kontor, varuhus eller sjukhus.

Möjligheten att synas blir ännu större med superwide-format på bläckskrivare, som sömlöst kan printa upp till fem meter breda produkter. Ett exempel är Münchens berömda Bayern-staty som ”gick på semester” när den täcktes för restaurering.

Den berömda München Bayern-statyn påstås ha gått på semester efter att ha vunnit på lotteri. Trompe l'oeil-wrapen trycktes digitalt. Foto: Christian Galuschka
Den berömda München Bayern-statyn påstås ha gått på semester efter att ha vunnit på lotteri. Trompe l’oeil-wrapen trycktes digitalt. Foto: Christian Galuschka

Men du kan påverka även utan gigantiska format. Eskos förpackningsarbetsflöden och digitala flatbäddsfräsar gör det prisvärt med short run POS-displayer och individualiserade förpackningar, även för mindre kampanjer. At trycka med uv- eller sublimeringsbläck på muggar, tallrikar, nyckelringar, eller till och med bärbara datorer och snowboards är inte ett problem längre.

Eskos förpackningsarbetsflöde och digitala flatbäddsfräsar gör produkter i små serier mer kostnadseffektiva: som den är barnstolen i wellpapp. Foto: Sonya Angerer
Eskos förpackningsarbetsflöde och digitala flatbäddsfräsar gör produkter i små serier mer kostnadseffektiva: som den är barnstolen i wellpapp. Foto: Sonya Angerer

Tänk utanför boxen

Ett projekt kan bara bli så kreativt som idén bakom det, men vi ser ofta storformatskampanjer som inte utnyttjar möjligheterna som finns hos digitaltryck. När du skapar en storformatsaffisch gäller det att inte bara skala upp en tidningsannons, utan att ta tillvara på storleken och tekniken som finns. Med täckvitt bläck kan till exempel EFI-bläckskrivare producera affischer som ser annorlunda ut i dagsljus belyst framifrån än bakgrundsbelyst på natten.

Det finns en gyllene regel när det kommer till att trycka enstaka eller en mindre uppsättning av trycksaker: att digitalt fyrfärgstryck på vilket material som helst är mer kostnadseffektivt än de analoga tryckteknikerna. Detta gäller i ännu högre grad om du räknar in hela processen, inklusive logistik, förbrukningsvaror, och energi- och vattenförbrukning, och inte bara utvärderar utifrån kostnad per styck. Beroende på teknik så kan även medelstora tryckprojekt med över 1000 exemplar vara billigare när det trycks digitalt.

Formgivare och varumärkesägare bör tänka på ett nytt, digitalt sätt och sträva efter att gå ifrån sina analoga tryckvanor. Tillvägagångssättet är inte så annorlunda där jämfört med annonsering på nätet. Digitaltryck går hand i hand med digitalt signage och online-kanaler. Storformatsaffischer kan skapa vackra, imponerande och energieffektiva bakgrunder till stora skärmar, både utomhus och inomhus. QR-koder, Bluetooth och augmented reality (AR), kan implementeras på digitalt tryckta affischer, utställningsdisplayer eller förpackningar för att skapa interaktion med smartphone-användare, och etablera den återkoppling som så många varumärkesägare drömmer om.

Experter tror att den digitala förpackningsmarknaden kommer att upp gå till 400 miljoner euro under de närmaste åren. Foto: Sonya Angerer
Experter tror att den digitala förpackningsmarknaden kommer att upp gå till 400 miljoner euro under de närmaste åren. Foto: Sonya Angerer

I och med att online-shopping blir vanligare kommer personaliserade och interaktiva förpackningar att bli en av de få taktila kanalerna som är kvar för att nå konsumenterna. På årets Drupa introducerade många digitaltryckstillverkare nya, snabbare bläckskrivare, till exempel EFI Nozomi C18000 eller HP Pagewide C500 Press för wellpapp-marknaden. Framsynta varumärkesägare kommer att börja utforska nya förpackningskoncept, vilket kommer att skapa en digital förpackningsmarknad som vissa experter uppskattar till 400 miljoner euro under de närmaste åren.

Att välja rätt material

Moderna bläckskrivare kan skriva ut på nästan alla ytor: papper, ett brett utbud av banderoller, folier och självhäftande material, textilier, Perspex, glas, och även substrat såsom metallplåtar och träplankor.

Många substrat för utomhusbruk är PVC-baserade. Designers som vill skapa hållbara kampanjer vill kanske titta på mer miljövänliga alternativ som textil eller andra PVC-fria alternativ. Till och med wellpapp är ofta en hållbar lösning för kortsiktiga utomhuskampanjer, men det finns inga etablerade återvinningsprocesser för ovanliga material som tryckt metall eller trä. Laminerade digitala tryck hamnar dessutom ofta på soptippen eftersom kompositmaterial nästan är omöjliga att återvinna. För att säkerställa ett litet CO2-avtryck, bör digitaltryckskunder och deras designers planera den tryckta produktens livscykel, precis som de skulle göra med ett projekt som trycks analogt.

– Sonja Angerer

Översatt av Camilla Buch

Den här artikeln är sponsrad av Digital DotsEFIEsko, och HP,

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Agfa klättrar högre med nya Anapurnan

Ett betydande steg framåt när det gäller både hastighet och utskriftskvalitet. Så beskriver Agfa den nästa generationen av storformatshybriden Anapurna som visas under Fespa.
Anapurna-H3200 webb

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w