
En tydligare strategi, med kemi som det gemensamma temat. Det är vad Kodak ska satsa på framöver. Jag träffade deras koncernchef Jeff Clarke under Drupa. Han berättade öppenhjärtligt om den turbulenta tid som Kodak gått igenom – och om det som ligger framför.
Med den femte största montern markerade Kodak att de definitivt inte är uträknade, trots at de för några år sedan frös alla betalningar och gjorde en rekonstruktion av företaget. De hade aldrig lyckats sätta riktig punkt för tiden som världens största tillverkare av kamerafilm – det som var själva basen i företaget men som under loppet av några år pulveriserades. Med rekonstruktionen fick de andrum och spelrum att skapa en helt ny organisation, baserad på – ja, vad?
Plåtar och digitaltryck
Nya syntetiska material för 3d-skrivare och teknik kring kopparbaserad ledning är sådant som ska öppna nya områden för Kodak. Men det är den grafiska sidan som utgör grunden i det nya företaget. För offsetplåtar ser Jeff Clarke en fortsatt tillväxt. Samma sak gäller för klichéer till flexo – ett område där Kodak varit framgångsrika.
– Mindre än tio procent av de 66 biljarder sidor som årligen trycks i världen, är digitala, säger Jeff Clarke.
Det som dominerade helt på montern, var dock de bläckbaserade tryckpressarna, bland annat med det helt nya Prosper huvudet. Från att vara en vision för ett par år sedan, har det nu tagit sig hela vägen från ritbordet fram till högkvalitativ produktion.
Kodak planerar dock att sälja all denna nya teknik och bara behålla det beprövade Versamark huvudet i egen regi.
– De nya pressarna, med Prosper teknik, kostar fyra miljoner dollar per styck. Det finns en förväntan att leverantören ska sköta finansieringen. Det är något som vi inte klarar. Det skulle också behöva anställas hundratals säljare och tekniker för att ge Prosper vad det förtjänar i marknaden. Det klarar inte vi i nuläget. Därför söker vi ett mer kapitalstarkt företag som kan ta över och förvalta den här tekniken, säger Jeff Clarke.
– Det vi erbjuder är marknadens snabbaste bläckhuvuden.
Inget officiellt
Även om inget officiellt bekräftas, så finns det flera sådana kapitalstarka företag som på ett mycket bra sätt skulle kunna förvalta tekniken, samtidigt som Kodak skulle få kapital att fortsätta utveckla sina andra delar. I ryggen har de över 6000 patent och de har bland annat stora förväntningar på utveckling av att använda koppar istället för iridium som ledare på bland annat touchscreen.
– Utvinningen av iridium gör annars stor miljömässig skada.
– Den tekniken kom faktiskt från utvecklingen av flexoplåt, där koppar används för tryckpressarna, säger Jeff Clarke. Inom printed electronics har vi haft nytta av det optiska kunnandet från ctp-maskinerna. Fujifilm tog sin teknik och utvecklade den så att de nu är stora på att göra parfymer och Agfa har blivit stora inom hälsosektorn.. Vi tar våra erfarenheter med oss in i den industriella världen, där micro 3D-business ger en enorm tillväxt kring att trycka rfid, batterier, trycka på filmer etc.
Framtiden
När jag slutligen frågar Kodak om var vi framgent kommer att se Kodak, så lyfter han fram den nya generationen tonerbaserade Nexpress.
– Men vi ser också tillväxt inom plåtar och ctp. På förpackningssidan inom flexo växer marknaden också. Vi har också en molnbaserad mjukvara där vi hjälper tryckarna att analysera sina företag. Analysen inom Prinergy är verkligen viktig för att analysera dina jobb och inköp.
– Sedan ser vi hur livet kan förlängas i offsetpressar genom att komplettera dem med Versamarkhuvuden, som kan komplettera och personalisera det generella trycket, säger Jeff Clarke.
Film är inte längre ryggraden i Kodak. Det hindrar inte deras koncernchef från att ha branschens coolaste visitkort.







