– Bläck är alltid billigast

PUBLICERAD: 24 augusti 2016
UPPDATERAD: 14 november

Peter Wolff, Canon Europa

Att trycka 1000 exemplar av nästa tryckta Sign&Print tar fyra timmar i Canons arkbläckpress i300 och halva tiden i rotation. I arkpressen har du dock flera inmatningsfack och kan direkt få färdiga tidningar, med omslag tryckt på tjockare papper, ur pressen – så länge du accepterar att de blir klammerhäftad. Visserligen med fyrkantsrygg, men ändå klammerhäftade. I rotation får vi dem som vi vill ha dem – limbundna.

När vi trycker Sign&Print septembernummer i rotation, blev först omslaget tryckt på tjockare Lessebo papper. Sedan byttes pappersrullen till 100 grams inlagepapper och bokblocken producerades. Sedan efterbehandlades tidningen i Media-Trycks Horizon limbindare. Så även om själva trycktiden bara var hälften jämfört med om Media-Tryck haft arkmaskinen, så tar det totalt sett längre tid innan allt är klart.

Men med i300 hade tidningen inline blivit klammerhäftad medan den kunnat limbindas med den maskin som MediaTryck har.

Alltid billigare

Jag frågar Peter Wolff, som är chef för Canon Océ, när man ska använda toner och när det blir bäst med bläck. Jag har hört att man helst inte ska använda bläck när man har mer än 25 procent färgteckning totalt i de fyra färgerna.

– Det gäller bara termiska bläckhuvuden, eftersom de lägger på mer färg och därmed blöter ner papperet mer. Vi använder oss av huvuden med piezoteknik och då kan du ha sidor med hela färgbilder utan problem. Och bläck är alltid billigare än toner, när du väl tagit investeringskostnaden och skaffat en bläckmaskin.

Jag frågar också Peter Wolff om det är så att vi på nästa Drupa, 2020, bara kommer att se bläckmaskiner. Han skruvar på sig innan han svarar och hänvisar till att det är något som kunderna styr. Jag tolkar det som ett diplomatiskt svar, där han inte vill vara för kritisk mot den egna försäljningen av tonermaskiner, samtidigt som han ser så många nya möjligheter att utveckla inom bläck, med olika typer av bläck för specialapplikationer.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Blå & Co köper folietillverkare

Det svenska investeringsbolaget Blå & Co köper Scandisales. Samtidigt tar Kim Melander över vd-posten hos den danska folietillverkaren.

Scandisales-1
Blå & Co köper folietillverkare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept