Så bytte Responstryck webb-till-print

sapo1791-–-Powerinit6

De har försökt med andra system tidigare. Givetvis. För att kunderna vill kunna skapa sina trycksaker själva i ett webbaserat system. De vill göra nya visitkort, lägga upp broschyrer och faktablad. Fixa allt det där som behövs till restaurangen. Eller advokatkontoret. Eller butiken. Eller…

Responstryck i Borås kände press. Deras existerande webb-till-print-system var långsamt och tungarbetat och de kunde inte vara säkra på att allt blev rätt. Det var därför de lyssnade extra noga när Jens Gustafsson kontaktade dem. Han hade tidigare arbetat 18 år på ett annat Boråsföretag, Bording. Tio av dem arbetade han med deras webb-till-print-system. Nu hade han bytt arbetsgivare, till Bengt Sjöbergs bolag Powerinit i Jönköping. Det bolaget hade sedan tidigare ett varumärkessystem, som stora företag och myndigheter använde för att säkra att deras profil såg likadan ut i all kommunikation.

DSC00464

– Det system som behövdes för att komplettera det här var ett där kunden själv kunde upprätta och uppdatera trycksaker utan att vara orolig för att profilen gick förlorad. Det var så det kom sig att jag initierade att Powerinit skulle utveckla det som nu blivit Prepri, berättar Jens Gustafsson.

– Brand Management Center vänder sig till företag och organisationer som vill ha kontroll på sin varumärkesexponering. Dessa säkerställs via smarta mallar och full kontroll på digital media.

– Prepri är istället tänkt för tryckerierna, som kan lägga upp sina många kunders mallar och låta dem arbeta med dem, säger Bengt Sjöberg som nu har programmerare som utvecklar på heltid.

sapo1791-–-Powerinit1

– Vi ville inte ha ett statiskt system. Det vi var på jakt efter var något där vi kunde få systemet anpassat och skräddarsytt till varje enskild kunds behov. Vi har några mycket stora kedjor som kunder och där är det många i både Sverige och Norge som ska kunna gå in och uppdatera och beställa tryck, säger Responstrycks försäljningschef Daniel Larsson och fortsätter:

– De tyckte att det hittills varit tungt att arbeta med oss. Men det har förändrats sedan vi började fasa in Prepri. Systemet tar fram en färdig beställning – sedan får våra andra system ta över.

sapo1791-–-Powerinit5

Kent Eriksson är prepresschef på Responstryck och den som håller i det övergripande. Han avsatte redan från början Philip Agnefjärd till att flytta över kunder, anpassa mallar och hjälpa alla igång med systemet. Han har också arbetat heltid i dialogen med Powerinit. Det arbetssättet tycker Jens Gustafsson är en klar fördel:

– Det måste finnas någon på reprosidan som kan avsätta resurser. Kunder och system ska flyttas och mallar ska överföras.

sapo1791-–-Powerinit2

Daniel Larsson tycker å sin sida att Powerinit varit föredömliga när det gällt att ta dem hela vägen från det gamla systemet över till det nya:

– De ska ha en eloge för att de har hjälpt oss hela vägen och driver det vidare. Det var egentligen det vi pratade om innan vi skrev på – att vi ville ha en partner som kan hjälpa oss så att det blir ett verktyg som våra kunder verkligen använder, säger han och fortsätter:

– Vi får snabba, smidiga lösningar genom att de är med och anpassar. Sådant som de tycker ska finnas i systemet, det bjuder de på. Annat, som de upplever som mer kundspecifikt för oss, delar vi på.

Han berättar att de betalar hälften av priset på lösningen, och i gengäld får Powerinit använda den även till andra kunder.

– För våra kunder har det blivit mycket lättare. Snyggare grafiskt snitt, mycket lättare att hantera, rappare. Betyget är att vi inte har några frågetecken från kunderna längre. Vi hade klagomål innan, avslutar Daniel Larsson.

sapo1791-–-Powerinit3

Jag ber Bengt Sjöberg beskriva kostnaden för Prepri.

– Responstrycks lösning är mycket avancerad med ett antal kedjor med verksamhet i flera länder. Förutom eget arbete med att lägga in respektive lägga över alla kunder, så får man räkna med en del kundanpassad programmering. Eftersom vi utvecklar allting i Jönköping har vi tillgång till all kod och kan väldigt lätt specialanpassa.

sapo1791-–-Powerinit4

Bildtexter, uppifrån och ner:

  1. Powerinits vd Bengt Sjöberg i mitten, omgiven av Jens Zachariassen, Mattias Malm och Martin Åkesson.
  2. Jens Gustafsson har lett utvecklingen av Prepri.
  3. Philip Agnefjärd har lagt över Responstrycks kunder till Prepri. Där har varje kund ett eget gränssnitt för att beställa just sina trycksaker.
  4. Det blir komplexa system när Kent Eriksson sätter ihop de olika modulerna till ett arbetsflöde.
  5. Daniel Larsson och Kent Eriksson kan berätta om hur mycket lättare allt blivit för Responstryck, i och med övergången till Prepri webb-till-print system.
  6. Några av de skrivare som producerar skyltar för Responstrycks kunder inom detaljhandeln. De trycker på plast och papper, har maskin för att göra hål för märkning och gör en mängd olika stansningar.
  7. Personaliserad direktreklam kan produceras med webb-till-print systemet. Resultatet blir så mycket bättre än när alla får samma sak.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: