Receptet till framgångsrikt fototryck

Rohan Kellys bild av annalkande storm i Australien.

Rohan Kellys bild av annalkande storm i Australien.

Fram till den 18 september pågår World Press Photo utställningen i Gallerian i Stockholm. Det är stora bilder med oerhört höga kvalitetskrav, så jag blev nyfiken på hur de tryckts. Efter en del grävande hittade jag fram till Laurens Korteweg på Canon i Holland, som tryckt alltihop i deras Arizona flatbäddsskrivare. Så här berättar han om arbetsgången:

Vi började med att trycka 20 bilder på Forex i A3-storlek. De testerna skulle sedan godkännas av World Press Photo och Eyes on Media. Nästa steg var att trycka i den faktiska storleken 110 x 165 cm. Även dessa skulle sedan godkännas av ovan nämnda. När även de var godkända, tryckte vi sedan 10 serier paneler om 62 foton vardera.

Vi tryckte på 2 millimeters Forex med en blockeringsfolie på baksidan av skivorna. Alla skivorna trycktes i en Canon Arizona 480 GT. Vi tryckte med fyra färger med uv-bläck. Det gör att skivorna även kan placeras utomhus. Vi lade inte på något laminat eller annan typ av färdiggörning.

Sammanlagt tryckte vi fem serier med 120 bilder i varje.

Därefter skulle vi trycka en ytterligare serie med bilder. Vi började på samma sätt med provtryck i A3 och sedan ett ex i full skala. Därefter tryckte vi fem serier med 120 bilder i varje. Den här gången använde vi Canon Smart Dry Prof Satin papper med en satinfolie som lades över varje bild. Dessa bilder monterades sedan på en två millimeters Forexskiva och fick en svart ram.

De här bilderna trycktes i en Canon Pro 4000, med 12 färger och Lucia Pro pigmenterat bläck. Till skillnad från paneltrycken som beskrevs ovan, så kan inte dessa tryck användas utomhus.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: