Vår brokiga framtid

gea-alsterbergDetta är en gästkrönika från Sign&Print #527 av Gea Alsterberg, Produktionsansvarig, Arkitektkopia i Malmö

“Vi måste bli bättre på att bredda kunderna, förstå deras nya behov och möta dem på andra sätt än vad vi gör i dag”, sa han. ”Att vi anpassar oss efter marknaden och ligger i framkant är helt avgörande för vår framgång. Vi behöver komma bort från sånt som alla tryckerier gör likadant”.

Jag hummade och nickade för att visa att jag förstod och höll med. Han var vd för ett svenskt tryckeri och samtalet pågick under lunchpausen i samband med ett branschseminarium. Inför middagen på kvällen pratades vi vid igen och då presenterade han företagets senast nyförvärv: säljaren med drygt 20 års branscherfarenhet. Det visade sig vara en supertrevlig och mycket kompetent människa. Personen var också i princip en kopia av de säljare företaget redan hade.

Jag gillar verkligen variation. Det gör allting lite roligare. Dock tycker jag att det är lite för få delar av vår bransch som aktivt bidrar till variation i vardagen. I julas satt jag och kollade igenom inbjudningar från de leverantörer som överlevt den digitala revolutionen. Ett antal föreslog att jag skulle ta med familjen och hugga gran medan andra bjöd in till glöggmingel eller tyckte att vi skulle höras om datum för julbord.

Det hade ju varit så mycket mer spännande att få en inbjudan till björnskådning, drakflygning, att köra stridsvagn eller att få frossa i mat och kultur kring Novruz, Eid eller någon annan högtid som inte är helt uttjatad. Nästan vad som helst, bara inte samma som de senaste tio åren.

Och det är samma sak när det gäller variationen av människor i vår omgivning; lek med tanken att vi skulle ställa upp alla Malmötryckeriernas säljare på rad. Jag är helt säker på att nästan alla kommer att vara stöpta i ungefär samma form. Personerna i det ledet speglar inte det jag ser när jag promenerar i min hemstad och inte heller de som är vår branschs kunder, varken i nutid eller framtid.

Förklaringarna till varför vi har så svårt att få till större spridning på sådant som ålder, kön, social bakgrund och utseende är många – men det är också möjligheterna.

Det handlar inte om att viljan saknas hos oss utan det är snarare planen för HUR som inte har hunnits tas fram. En liten sak som att tänka annorlunda vid nästa rekrytering kanske är just det som gör att ditt företag kan möta nya kunder på nya sätt och därmed få konkurrensfördelar. Här finns ju massor med affärsnytta!

För tänk vilken makt vi i kommunikationsbranschen har. När vi tar initiativ når det ofta stor spridning. Oavsett om det är vi eller våra kunder som är avsändare så är det i slutändan många tusen läsare som tycker, tänker, reagerar och agerar utifrån det budskap de nyss mottagit. Vi i grafiska branschen har stor vana att hantera förändring generellt så vi borde verkligen nyttja denna möjlighet bättre.

Föreslå något nytt, välj en annan variant än det du är van vid och frångå standardagendan på ledningsgruppsmötet! Ta chansen att bli en förebild och bidra till en mer brokig och därmed roligare framtid.

Gea Alsterberg
Produktionsansvarig,
Arkitektkopia i Malmö

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Lackat och klart för arkmatad inkjet

Canon har i samarbete med Plockmatic tagit fram en sömlös integration mellan Canons arkmatade digitala tryckpressar i varioPRINT iX-serien och Plockmatics DigiCoater Pro 400 HD LED efterbehandlingsmaskin. Kombinationen ska göra att kunderna kan producera högkvalitativa uv-lackade produkter i hög hastighet i ett automatiserat flöde.

Publicerat av: