onsdag 18. maj – vecka 20
Igår hölls CAP&Designs Inhousedagen i Göteborg som arrangeras av AGI. Under en heldag med fokus på inhouseavdelningarnas utmaningar och möjligheter möttes talare, besökare och utställare på Scandic Rubinen för att ta del av inspirerande föreläsningar och mingel med branschkollegor över gofika och lunch.
Under dagen fick vi ta del av presentationer från bland annat Expressen som med hjälp av datadriven design fått starkare grepp om vad målgruppen vill ha; SVT Design som berättade om hur de arbetar med flera olika uppdrag och målgrupper varje dag; Essen International som pratade om sitt arbete med en ny identitet för Profoto; och Cogs Creative, som verkar för att förstärka den kreativa kulturen hos inhouseavdelningarna.
Fredrik Franzén och Sophia Lavasani från Essen International.
Andreas Carlsson, grafisk produktionsledare på SVT Design.
Charlotta Rydholm pratade också, under en underhållande och energisk föreläsning, om hur du kan jobba för förändring med hjälp av olika modeller och metoder, hur du kan tänka för att våga satsa och tänka nytt.
Charlotta Rydholm tar scenen igen på Inhousedagen i Stockholm nu på onsdag, tillsammans med några av de tidigare nämnda talarna och tillskott som Anna Andersson på Tele2, som kommer att prata om hur de på ett år byggt upp en egen inhousebyrå, och Familjen Pangea, som jobbade tillsammans med SL för att ta fram deras nya visuella identitet.
Foto: Camilla Buch & Johanna Kendrup
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av: