Förpackningsföretagens årsmöte: Digitaltryck och innovationer

Maria Hollander, vd på Paper Province, var moderator på årsmötet.

Maria Hollander, vd på Paper Province, var moderator på årsmötet.

Sweflex, Svensk Flexografiförening, höll i år sitt årsmöte i slutet av september på nybyggda Malmö Live. Eftersom det är ett Drupa-år var det naturligt med ett avstamp i alla de nyheter och trender inom förpackningsvärlden som kunde beskådas på den stora grafiska mässan.

Årsmötet öppnades av Sweflex ordförande Göran Dahl och Maria Hollander, vd på Paper Province. Hon var även årsmötets moderator, ett uppdrag hon utförde med både engagemang och nyfikenhet.

More than Drupa – temat för årets sammankomst, var förvisso sant. Utifrån de tiotal föreläsningar som hölls under dagen, uppehöll sig endast en talare vid Drupa. Det var styrelseledamoten Sverker Olsson på Tetra Pak som höll en imponerande genomgång av de viktigaste fynden i Düsseldorf. Om man ska ge sig på att koka ner hans presentation till några ämnen så var de främsta digitaltryck, automatisering och prepress.

– Digitaltrycket har blivit mer industriellt och leverantörerna fokuserar nu i första hand på tillförlitlighet och robusthet, och på tryckhastighet i andra hand.

Sweflex årsmöte var också ett utmärkt tillfälle för branschens aktörer att träffas och nätverka.

Sweflex årsmöte var också ett utmärkt tillfälle för branschens aktörer att träffas och nätverka.

Men det finns ett område inom digitaltryck för förpackningar som fortfarande haltar: substrat. Leverantörerna har ännu inte knäckt hur tekniken ska ha stöd för fler substrat, men det är ett viktigt krav som deras kunder och kunders kunder ställer.

Inom digital prepress fortsätter globaliseringsfilosofin, alltså att systemen i allt högre utsträckning understödjer samarbete oavsett var formgivare, projektledare, varumärkesägare och andra samarbetspartners finns i världen.

– Vi ser också fler innovativa arbetsflöden med integrerade funktioner för administration och fakturering, säger Sverker Olsson.

Sverker Olsson på Tetra Pak hade varit på årets Drupa och levererade en omfattande trendrapport från Düsseldorf.

Sverker Olsson på Tetra Pak hade varit på årets Drupa och levererade en omfattande trendrapport från Düsseldorf.

Svensk förpackningsbransch är bortskämd med intresseorganisationer och initiativ. Förutom tungviktare som Sweflex finns även Packbridge, Svenska Flexografiinstitutet och T2F, Tryckteknisk Forskning. Packbridge har under flera år drivit flera intressanta projekt och på plats i Malmö var affärsutvecklare Tony Spodnjak och, via video, organisationens nya vd Johan Mårtensson. Temat var öppen innovation – hur man engagerar och använder återkoppling från konsumenter i sitt utvecklingsarbete.

Tony Spodnjak, affärsutvecklare på Packbridge, talade om öppen innovationskraft i sin och vd Johan Mårtenssons presentation.

Tony Spodnjak, affärsutvecklare på Packbridge, talade om öppen innovationskraft i sin och vd Johan Mårtenssons presentation.

Ett sådant Packbridge-projekt som togs upp under presentationen heter Open Up. Det genomfördes under tre år i samarbete med Skåne Food Innovation Network med avslut förra året. Syftet var att använda konsumentdriven innovation och applicera återkoppling från konsumenter på livsmedelsförpackningar. Ett slags FoU, fast utanför företagets organisation.

Niclas Björkholz, områdeschef inom förpackningsutveckling hos ÅF Industry, tog upp teman som digitaltryck och innovationskraft. Han gick under sin presentation igenom hur hans affärsområde ser på utvecklingen inom förpackningstryck.

Niclas Björkholz på ÅF Industry gav sin syn på dagens förpackningstrender och hur leverantörer kan klättra längre upp i varumärkesägarnas näringskedja.

Niclas Björkholz på ÅF Industry gav sin syn på dagens förpackningstrender och hur leverantörer kan klättra längre upp i varumärkesägarnas näringskedja.

Björkholz menade bland annat att genom att bli mer digitala kan förpackningsföretagen ta en större bit av värdet på en förpackning. Tryck och konvertering står endast för 15 procent av en förpacknings kostnad. Genom att skapa värdeadderande inslag på eller kring förpackningen är varumärkesägarna villiga att betala mer för förpackningstryckeriets insats. Frågan man bör ställa sig är hur man kan bidra till att driva affären för varumärkesägaren. Och så tog han upp ett utmärkt exempel – Coca-Colas samarbete med HP kring läskjättens digitaltryckta flaskor, de med namnen. Det var en stor succé som tog flera marknadsandelar från den stora konkurrenten Pepsi.

Men även om det finns stora möjligheter för innovativa företag så pågår det en konsolidering. Enligt Björkholz finns det idag runt 15 stora förpackningsleverantörer. Om 15 år kan dessa ha minskat till endast fyra stycken. Då har vi kanske heller inte räknat med så kallade disruption companies – företag som äntrar en etablerad marknad och skakar om den i grunden. Ta företag som Klarna och Spotify, till exempel. Dessa kommer även till förpackningsbranschen, det är bara en fråga om tid.

Han avslutade dock med några positiva ord om digitaltrycket. Det minskar kostnaderna, det är värdeadderande och det är i många fall bättre för miljön.

Under resten av dagen fanns det också flera representanter från förpackningsbranschens leverantörer. Bland annat från Bobst, Sun Chemical, Eckart och Soma. En ytterst intensiv och matnyttig dag för alla besökare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nannatrycket halverar
kostnad för papper och färg

Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Publicerat av: