Grunderna i storformat

PUBLICERAD: 24 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 oktober
HP har utvecklat sina latexbläck med en omfattande serie skrivare, inklusive denna 3,2 meter breda Latex 3100 produktionsprinter.
HP har utvecklat sina latexbläck med en omfattande serie skrivare, inklusive denna 3,2 meter breda Latex 3100 produktionsprinter.

Digital Dots har i en omfattande guide gått igenom grunderna, och några av fallgroparna, när det gäller storformat. Den första artikeln har publicerats under rubriken Wild Format-teknik handlar om dig, och den andra under rubriken Ut i stora vida världen. Detta är den tredje.

Storformat har växt i astronomisk hastighet under de senaste årtiondena, främst för att det kan hantera allt fler applikationer då både skrivare, bläck och substrat fortsätter att utvecklas. Den största marknaden är fortfarande skyltning, vilket kan inbegripa allt från generell skyltning till affischer och utställningsmontrar, point of sales-displayer och billboards. Men de är inte de enda valmöjligheterna.

Det finns flera aspekter att tänka igenom när du specificerar ett storformatsjobb. En av de viktigaste är skillnaderna mellan de olika typer av bläck som finns tillgängliga, det avgör hur trycket kan användas och vad det kommer att kosta.

Den enklaste typen är vattenbaserat bläck. Det är begränsat till inomhusanvändning, men skrivarna har generellt mycket högre upplösning och ett bredare färgregister. Bläcket är huvudsakligen begränsat till användning på bestruket papper, som är relativt billigt och enkelt att återvinna – även om det inte rekommenderas för produkter som ska ha lång hållbarhet. Därtill är skrivarna och bläcket på det hela taget billigare än andra alternativ inom storformat, så det är ett bra val för alla displayer för inomhusbruk – till exempel point of sales-affischer.

Solvent har varit kontroversiellt eftersom det generellt betraktats som hälsovådligt och då användningen är hårt reglerad. Med det sagt, använder många solventskrivare i dag milda lösningsmedel som har ett relativt lågt solventinnehåll. Därmed avger de också väldigt låga nivåer och kan oftast användas utan speciell ventilation – även om det kan vara en bra idé att låta fönstret stå öppet. En nackdel är dock att moderna solventskrivare ofta behöver förbehandlat media.

Solventskrivarna har tidigare varit stöttepelaren för storformatsindustrin och det finns många olika substrat att välja mellan. Dyra material brukar ge bättre resultat, och de bör också komma med ICC-profiler för de flesta skrivare. Trycket tenderar att ha en väldigt blank yta vilket ger levande färger. Tekniken är extremt kostnadseffektiv och mångsidig, och passar för både inomhus- och utomhusbruk. Det vanligaste mediet är självhäftande vinyl och den vanligaste applikationen fordonsdekor, där vinylen kan skäras och sträckas runt olika former.

Det huvudsakliga alternativet till solvent är latexbläck och skrivare, som främst säljs av HP och Mimaki. Bläcket är vattenbaserat och ses därför ofta som mer miljövänligt än solvent. Emellertid behöver det mycket värme för att torka, vilket inte är så snällt mot miljön.

Den största fördelen med latex är att det inte finns något behov av att lufta trycket när det väl har torkat, så det kan användas omedelbart. Till skillnad från solvent som generellt ska vila i upp till 24 timmar före användning. Latexbläck är också väldigt effektivt när det kombineras med textilier för soft signage, vilket gör att det ofta används till utställningsdisplayer. Antalet passande substrat ökar och kostnaderna kan jämföras med solvent. HP och Mimaki har utvecklat flera latexskrivare, så det går att välja mellan allt ifrån relativt billiga 1,3 meters som passar för små byråer, ända upp till 3,2 meter breda produktionsmaskiner.

De trycktekniker vi än så länge tagit hänsyn till trycker enbart på flexibla material. Men skrivare som härdar bläck med uv kan hantera både flexibla och rigida substrat. Därför är uv den absolut vanligaste storformatstekniken. Skrivarna och bläcket tenderar däremot till att vara dyra, vilket förklarar att en del fortfarande använder vattenbaserat, solvent och latex.

Uv-härdande bläck kan fästa på många olika substrat, från papper, kartong och vinyl till trä, metall – och till och med – textilier och presenningar. Ofta utan att materialet förbehandlats. Det i sin tur innebär att du kan uppnå förbluffande specialeffekter och genuint iögonfallande displayer.

Generellt sett är uv-bläck slitstarkt, det står emot nötning samt väder och vind. Om bläcket används i flatbäddskrivare härdas det till en tålig finish, medan hybrid- och rullmatade skrivare måste vara mer flexibla för att förhindra att trycket spricker när materialet rullas ihop.

Uv-härdande bläck tenderar att ha ett plattare, mattare utseende än till exempel solvent. Men med det sagt varierar tryckets utseende betydligt mellan olika skrivare. En del kan till exempel variera härdningen för att skapa en blankare yta. Substratet har också stor betydelse för hur bilden kommer att se ut.

Denna Screen Truepess Jet W3200 är en uv-flatbäddsprinter, men den kan också användas som en hybrid med rulle till rulle-alternativet.
Denna Screen Truepess Jet W3200 är en uv-flatbäddsprinter, men den kan också användas som en hybrid med rulle till rulle-alternativet.

Slutligen, färgsublimering för textilier har blivit väldigt populärt under senare år. Det finns flera skrivare som är framtagna för att producera skyltmaterial, och de har ofta inbyggd fixering för torkning av bläcket. Färgsublimering producerar extremt starka och mättade färger – speciellt när de belyses bakifrån. Textilier är också väldigt lätta, så de här produkterna kan lätt transporteras och installeras. De kan också tvättas och återanvändas.

Med denna teknik bör man ha upplösningen och den övergripande bildkvaliteten i åtanke. Det finns ett motsatsförhållande mellan den högsta tryckkvaliteten och skrivarens hastighet, så det ligger självklart i tryckeriets intresse att använda högsta möjliga hastighet för att förbättra produktiviteten. Betraktningsavståndet bestämmer ofta hur hög kvalitet som krävs. Affischtavlor betraktas till exempel ofta från ett antal meters håll, medan point of sales-skyltar ofta står närmare – vilket kräver mycket högre kvalitet.

Vissa bilder behöver också mer omsorg – till exempel när du använder mycket färger och skulle kunna få problem med bandning – och en del skrivare kan ha svårigheter med vissa färger. Andra problemområden kan vara förtoningar, vissa Pantone-färger och hudtoner. Med det sagt är många digitalskrivare, speciellt de med light cyan och light magenta, kapabla att reproducera en väldigt stor färgrymd. Men det är smart att testa först, för att undvika besvikelse.

En annan viktig sak att ha i åtanke är efterbehandling. Det inkluderar laminering, som ofta används för att skydda trycket och förlänga dess livslängd. Det kan vara mer kostnadseffektivt att laminera material från solvent eller latex än material från uv-skrivare. Fordonsdekor brukar lamineras för längre hållbarhet, och ofta kan laminatet matchas mot substrat och bläck för en garanterad livslängd. Laminatet kan också förstärka tryckets utseende.

Miljömässiga överväganden är viktiga för många företag, speciellt hur lätt det är att återvinna färdiga tryck. Det här handlar till stor del om vilka substrat som används. Vissa material, som textilier och kartong, är lätta att återvinna. Medan andra, vilka inkluderar de flesta vinyler, är svårare. Men det är definitivt värt att fråga leverantören kring nedmontering som en del av uppdraget och ta hänsyn till den kostnaden redan från början.

Text & foto: Nessan Cleary. Översättning: Sara Wilk. 

Läs vidare

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Fujifilm lanserar nya tonerpressar med specialfärger

Fujifilm kommer med fyra nya produktionspressar i mellanklassen inom sin Revoria PressTM-serie. 

FotoJet---2024-12-13T112905.068

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082